Am fost plăcut surprins să văd actori și actrițe care au crescut frumos în ultimul an, pe mulți dintre ei cunoscându-i încă din timpul facultății. Am observat evoluția și implicarea pe care aceștia au avut-o în producțiile în care au jucat până acum. În același timp, majoritatea regizorilor spectacolelor incluse în topul meu, sunt regizori sau regizoare a căror evoluție am văzut-o în ultimii zece ani. Implicarea, pasiunea și originalitatea cu care acești artiști, fie că sunt actori sau regizori, își duc mai departe meșteșugul, sunt demne de apreciat și de susținut. Fiecare producție pe care o menționez în următoarele topuri este o producție care într-un fel sau altul m-a mișcat, mi-a vorbit direct despre viață și despre sensul ei, a ajuns să mă facă să-mi pun întrebări esențiale despre mine în relație cu lumea din jur.
Un element esențial pe care fiecare dintre aceste producții îl are la bază este curajul, curajul de a spune lucrurilor pe nume, curajul de a rupe convențiile clasice, curajul de a face lucrurile diferit. Iar acest element este cel mai important pentru mine atunci când văd un spectacol de teatru.
Top 5 actori
1. Alex Popa, în spectacolul (R)evoluție, R. Radu Nica, Teatrul Excelsior, București. Premiera spectacolului: 2023.
2. Niko Becker, în filmul Spre Nord, 2023, R. Mihai Mincan, și pentru rolul din spectacolul Katzelmacher. Dacã n-ar fi vorba despre iubire, R. Eugen Jebeleanu, Teatrul German de Stat din Timișoara. Premiera spectacolului: 2021.
3. Raul Hotcaș, în spectacolul Delfini, R. Adina Lazăr, Teatrul Municipal din Baia Mare. Premiera spectacolului: 2023.
4. Vlad Bîrzanu, în spectacolul Băiatul văduvă, R. Eugen Jebeleanu, Teatrelli, București. Premiera spectacolului: 2022.
5. Tavi Voina, în spectacolul Sub apă, R. Olivia Grecea, Reactor de Creație și Experiment, Cluj-Napoca. Premiera spectacolului: 2022.
Alex Popa deține un spirit ludic fascinant și o corporalitate aparte care îl face să fie un actor foarte energic și ușor de remarcat. Are un control fantastic în ceea ce face pe scenă și știe să treacă dincolo de orice convenție. La Niko Becker am apreciat credibilitatea, implicarea și puterea pe care o are în edificarea fiecărui rol al său. Se poate observa cu ochiul liber pasiunea și credința cu care actorul își trăiește fiecare clipă pe scenă sau pe ecrane. Raul Hotcaș și Vlad Bîrzanu sunt definiția simțământului și a emoțiilor radiante, a înduioșării. Amândoi au construit două roluri la limita fragilității, roluri care nu doar că emoționează profund privitorul, ci sintetizează o stare, o imagine a condiției umane. La Tavi Voina am apreciat versatilitatea și puterea metamorfozei pe care acesta o deține. L-am văzut în mai multe producții și de fiecare dată este surprinzător, total diferit. Este actorul care poate de fiecare dată să ne surprindă prin simpla sa prezență pe scenă.
Alex Popa (foto: Chris Devour) / Niko Becker
Vlad Bârzanu (foto: Matei L. Buta)
Raul Hotcaș / Tavi Voina (foto: Vlad Braga)
Top 5 actrițe
1. Andrada Balea, în spectacolul Sub apă, R. Olivia Grecea, Reactor de Creație și Experiment, Cluj-Napoca. Premiera spectacolului: 2022.
2. Oana Rotaru, în spectacolul Oameni și arme, R. David Schwartz, Reactor de Creație și Experiment, Cluj-Napoca. Premiera spectacolului: 2023.
3. Sabina Lazăr, în spectacolul Cu marte pe marte călcând, R. Robert Kocsis, Kit Comun, Cluj-Napoca. Premiera spectacolului: 2022.
4. Corina Moise, în spectacolul Nora, R. Kovács Zsuzsanna, Unteatru, București. Premiera spectacolului: 2017.
5. Andreea Hristu, în spectacolul (R)evoluție, R. Radu Nica, Teatrul Excelsior, București. Premiera spectacolului: 2023.
Andrada Balea este o actriță extrem de vie, tenace și plină de energie creatoare. Este de apreciat modul în care își duce la capăt fiecare incursiune scenică; seriozitatea și lejeritatea ei, care funcționează perfect, în același timp, o fac să fie o adevărată bucurie pentru privitori. Evoluția sa a fost una demnă de prețuit, am crescut cu ea în aceeași facultate și am observat-o în fiecare an în care a lucrat și și-a depășit limitele și fricile. Oana Rotaru este o actriță extrem de implicată și a cărei aură nu o poți ignora. Devoțiunea și dorința ei de a-și transforma corpul și mintea chiar sub ochii spectatorilor sunt niște elemente care se observă cu ochiul liber. Oana deține o anumită capacitate de a purta publicul într-un alt univers cu ușurință și credibilitate. Corina Moise este definită de prezența ei scenică, modul în care pur și simplu trăiește sub lumina reflectoarelor este greu de ignorat. Bucuria de a exista și de a face sunt două dintre piesele ei de rezistență, alături de plăcerea de a lucra și dexteritatea ei. În cazul Sabinei Lazăr și a Andreei Hristu, putem discuta despre energie nemărginită și despre o abilitate extraordinară de a captiva publicul cu ușurință. Amândouă au avut două roluri extrem de diferite, dar fiecare dintre ele au fost roluri complexe, roluri care au avut la bază o muncă serioasă și căutări profunde. Ambele sunt actrițe complexe și autentice. Dacă în cazul celorlalte actrițe vorbim de o prezență calmă și așezată pe scenă, în cazul acestor două vorbim despre o prezență furtunoasă definită prin mobilitate și agilitate; prin trăit peste limită și joc minimalist dat la maxim.
Andrada Balea / Corina Moise (foto: Leea Moraru)
Oana Rotaru / Sabina Lazăr (foto: Andrada Pavel)
Andreea Hristu
Top 5 spectacole
1. (R)evoluție, R. Radu Nica, Teatrul Excelsior, București
2. Teama de a înota pe întuneric, R. Tudor Licu, Teatrul Dramaturgilor Români, București
3. Nu mai ține linia ocupată, R. Adina Lazăr, Teatrul Național din Cluj-Napoca
4. Dă-te din soare, R. Leta Popescu, Reactor de Creație și Experiment, Cluj-Napoca
5. Neighborhood 3, R. Eugen Gyemant, POINT, București
(R)evoluție este ultimul spectacol pe care l-am văzut în 2023, este un spectacol curajos, viu și presărat cu întrebări legate de viitorul apropiat al omenirii. Spectacolul discută despre limita dintre viața așa cum o știm noi astăzi, și posibila viață ghidată de inteligență artificială. Regizorul a reușit să aducă împreună niște actori absolut minunați care nu doar că dau viața acestui text, ci aduc o proprie dramaturgie, o proprie interpretare prin execuția rolurilor. Este un spectacol care merită să fie urmărit și care deține un element SF care ne face să ne imaginăm cum ar putea arăta lumea din jurul nostru peste câțiva ani, și care aduce în discuție nevoile umane de bază.
Neighborhood 3 este un spectacol efervescent și plin de surprize de tot felul. Este un spectacol care se joacă la mai puțin de un metru de tine, un spectacol care îți invadează spațiul într-un mod absolut necesar pentru a te face să înțelegi și mai bine, mai profund și mai atent povestea personajelor. Actorii au o partitură complexă, iar povestea producției este una dintre cele mai neașteptate dintre toate spectacolele pe care le-am văzut anul acesta. Ai aceeași senzație ca și atunci când te uiți la un serial foarte bun și ești extrem de curios să vezi ce urmează.
Dă-te din soare este un spectacol necesar, un spectacol care ne face să ne gândim la relațiile interumane, abordările și canoanele din jurul teatrului românesc. Nu doar că este o "comedie autoironică despre chinul de a-ți depăși condiția", după cum o numește regizoarea, ci este un spectacol simbol al unei generații care vrea să se autodepășească, a unei generații cu întrebări și convingeri sănătoase.
Nu mai ține linia ocupată este unul dintre cele mai puternice și bine scrise spectacole pe care le-am văzut în Romania în ultimii doi ani. Este un spectacol extrem de sensibil care nu are cum să nu te atingă prin simpla poveste pe care o spune. Dincolo de povestea de la baza textului, regia și actoria ridică textul într-o manieră inedită și bine organizată. Puterea pe care o au o mână de actrițe pe scena mare a unui teatru de stat este una copleșitoare. Pentru câteva momente uiți că ești într-o sală de teatru, uiți de convenție, ai senzația că actorii joacă la tine în sufragerie, în sufletul tău, în spațiul tău personal care acum este invadat de o poveste cruntă. Scena se micșorează cu fiecare minut care trece, iar actorii devin gigantici, tot mai aproape de tine. Este un spectacol care te face să îți ridici niște întrebări importante.
Teama de a înota pe întuneric este un spectacol-deliciu. Un spectacol surprinzător de plăcut și cu un gust de copilărie. Atât povestea, cât și dramaturgia vizuală a spectacolului, creează o lume supradimensionată, o lume fantastică în care atât copiii, cât și adulții, se pot scufunda pentru câteva momente într-o zeamă dulce de zahar pentru a-și retrăi de fapt propria copilărie. Actorii din spectacol (Alexandra Bob și Raul Păcurar) dețin o versatilitate și un spirit ludic fantastic, sunt doi actori care conturează perfect povestea și își aduc aportul personal prin construcția rolurilor. Este un spectacol care cu siguranță îi face pe spectatori să se gândească pentru un moment la fragilitatea vieții, la iubire și la importanța familiei, și mai ales, la sentimental de frică - ce înseamnă de fapt frica? De ce o simțim?
*
Așteptăm topurile / retrospectivele amintirilor voastre din anul 2023 în word, cu diacritice (nu uitați un titlu și o fotografie reprezentativă pentru unul din momentele anului 2023), pe adresa [email protected]. Vă așteptăm cât aveți nevoie pentru a scrie. Un prim termen orientativ este 15 ianuarie 2024, dar nu ezitați să ne scrieți și mult după acest termen. Mai multe detalii despre acest fel de top în invitația de aici. Pe scurt: prima și singura regulă e că nu e nici o regulă, puteți scrie despre tot ce v-a rămas în minte și suflet din 2023. Vă rugăm să duceți vorba mai departe, trimițând invitația și spre prietenii voștri. (Redacția LiterNet)