17.09.2007
Dacă nu aţi auzit încă de încălzirea globală, scoateţi capul pe geam. Este bine să fiţi la curent, pentru că încălzirea globală e cel mai fierbinte subiect al zilei. A depăşit de mult spaţiul disputelor academice sau al buletinelor de ştiri, pentru a intra în filme, documentare cu succes enorm la public, mega şi mini­concerte, discursuri ale vedetelor pop. Un stil de viaţă, o stare de spirit, un trend.

Oamenii de ştiinţă se plîng că nu mai primesc finanţări pentru nici un proiect de cercetare din domeniul climatologiei dacă acesta nu conţine cuvintele magice "încălzire globală". Mai nou, a devenit atît de trendy să vorbeşti despre acest subiect, încît nici măcar reclamele nu îl mai ocolesc - chiar dacă nu îl iau nici în serios.

"Femeile au ştiut întotdeauna să se adapteze încălzirii climei. Hainele lor au suferit schimbări dramatice pentru a dezvălui din ce în ce mai mult. [...] Pentru a respinge razele solare, şi-au vopsit părul blond. Aşa luptă femeile împotriva încălzirii globale", spune cea mai nouă reclamă la Bergenbier Ice, în timp ce pe ecran se defilează costume de baie din ce în ce mai revelatoare. Berea este una cu efect răcoritor, "pentru ca şi bărbaţii să reziste în aceleaşi condiţii grele".

Tot de încălzirea globală se leagă şi Heineken, într-o campanie de comunicare Heineken Extra Cold. Responsabilii cu publicitatea mărcii de bere au inventat chiar un nou concept: "încălzirea locală". "Îi zicem încălzire locală pentru că, deşi nu face victime, nu stîrneşte uragane şi nu inversează polii pămîntului, simţi cum te trec toate căldurile şi nu-i timp de pierdut. Trebuie să acţionăm deştept. Situaţia cere înainte de toate ceva de băut, ceva mai mult decît rece şi la obiect, care să deruteze fenomenul." Dacă suferiţi şi voi de fenomenul de încălzire locală, aveţi la dispoziţie şi un blog pe care vă puteţi împărtăşi experienţele prin fotografii şi videoclipuri.


Verdele este noul negru

La fel de adaptate încălzirii globale - sau cel puţin promovate în acest fel - sînt produsele vestimentare Diesel. Cea mai nouă campanie de imagine arată fotomodele în peisaje lovite apocaliptic de încălzirea globală (Parisul este o junglă, muntele Rushmore o plajă), dar îmbrăcate la fel de cool ca de obicei, în haine marca Diesel. Sloganul este "Gata pentru încălzirea globală". Totuşi, Diesel nu se rezumă la simpla exploatare umoristică a unui subiect la modă, ci finanţează şi o întreagă campanie pentru oprirea încălzirii globale, pe care o numeşte "bătălia generaţiei noastre".

Cu alte cuvinte, încălzirea globală nu mai este de mult timp un subiect ştiinţific, ci mai degrabă un fel de nou flower power. O generaţie întreagă se luptă pentru conştientizarea efectelor devastatoare ale activităţii umane asupra naturii, şi în special responsabilitatea directă pentru procesul de încălzire globală. Se foloseşte nu atît de armele ştiinţei, cît de mediatizare, evenimente trăsnite sau vocile vedetelor pop şi ale politicienilor.

Cel mai cunoscut proiect a fost Live Earth - un eveniment de 24 de ore, care a înconjurat întregul glob şi care s-a bucurat de participarea a 100 de artişti şi o audienţă aşteptată de 2 miliarde de oameni (audienţele reale au fost mult mai mici). Concertul marchează debutul unei campanii ce se va desfăşura mai mulţi ani şi în spatele căreia să află Al Gore, căruia îi place să se prezinte ca "fostul viitor preşedinte al Americii", autorul celui mai cunoscut documentar despre încălzirea globală - An Inconvenient Truth. Prin mediatizare şi intrarea în vieţile de zi cu zi ale oamenilor, se speră formarea unei noi generaţii - aşa-numita generaţie a încălzirii globale, a cărei atitudine faţă de mediu este mult mai sensibilă şi mai responsabilă faţă de natură.


Di Caprio, acest Gore al documentarelor

După succesul enorm al filmului lui Al Gore, cîştigător a două premii Oscar, s-a decis şi Leonardo di Caprio să realizeze propriul documentar despre încălzirea globală. Filmul se numeşte Ceasul al 11-lea / The 11th Hour şi vorbeşte despre impactul negativ al activităţii umane asupra naturii, într-un moment în care încă nu este prea tîrziu să schimbăm lucrurile.

Iar atunci cînd nu este vorba despre filme sau cîntat pe scenă, este vorba de pariuri. Livescience.com scria, în luna aprilie, că un site de pariuri din America a deschis o secţiune specială pentru pariuri legate de efectele încălzirii globale. Pe BetUS.com, cu şanse de 1 la 5, oamenii pun pariuri că cercetătorii vor dovedi ştiinţific producerea fenomenului de încălzire globală, dincolo de orice dubiu. Cu şanse de 100 la 1 este pariul că urşii polari vor dispărea pînă în 2010 sau că Manhattanul va fi acoperit de ape pînă în 2012.

În toată această discuţie despre încălzirea globală mai există însă şi o altă parte, mai tăcută, care se bucură de suportul unei comunităţi a oamenilor de ştiinţă şi a cîtorva politicieni. Aceştia susţin că încălzirea accentuată a vremii din ultimii 20 de ani este un proces natural, şi în nici un caz determinat de emisiile de carbon legate de activitatea umană. Ei însă nu organizează concerte, nu fac marşuri pe biciclete. Lor le rămîn apariţia în documentarele de pe canalele de ştiinţă şi, uneori, glumele: "Potrivit unui nou raport al Naţiunilor Unite, perspectivele încălzirii globale sînt mult mai grave decît se credea iniţial. Ceea ce este destul de serios, pentru că varianta originală prevedea că va distruge planeta" - Jay Leno.

(Articol preluat din Suplimentul de cultură, iulie 2007)

0 comentarii

Publicitate

Sus