07.08.2008
Atunci când atât muzica cât şi interpretarea propuse pe un anumit album sunt încă literă vie, mai spun adică ceva contemporanilor - fie ei specialişti sau nu -, atunci ştim că îl putem asculta oricând cu satisfacţie garantată.

În această idee, o alăturare precum cea dintre căldura toropitoare a verii şi muzica lui Grieg, venită din nordul misterios, purtătoare a unei poetici câteodată stranii, oricum recognoscibilă, poate fi chiar interesantă şi de recomandat.

CD-ul dedicat personalităţii lui Edvard Grieg produs de Editura Casa Radio în 2007, an în care se marca centenarul morţii compozitorului, recompensează pe deplin pe cei ce vor dori să-l asculte în această vară, prin repertoriul cu totul special pe care îl propune. Dacă celebrul Concert pentru pian şi orchestră în la minor poate fi găsit în mai multe variante chiar cu pianişti români, în schimb poemul dramatic Peer Gynt beneficiind de lectura lui Florin Piersic, nu. Ambele opusuri prezente pe album sunt interpretate de Orchestra de Cameră Radio avându-i la pupitru pe dirijorii Iosif Conta (înregistrare din 2002) şi respectiv Horia Andreescu, versiunea concertului pentru pian aparţinându-i pianistei Alexandra Costin.

Vedetă incontestabilă a acestui album, actorul Florin Piersic rosteşte textul lui Ibsen cu acel amestec inefabil de ardenţă şi lejeritate care cuceresc atenţia auditoriului din prima clipă şi nu o mai părăsesc decât odată cu ultimele cuvinte. Asemenea vinului vechi, care nu-şi dezvăluie din primul moment aromele, arta lui Florin Piersic nu oferă doar o lectură pasională, ci înalţă o adevărată cupolă zugrăvită cu năluciri de poveste. Acesteia i se alătură în mod fericit participarea pe care a avut-o Iosif Conta din partea Orchestrei de Cameră Radio şi a Corului Radio pregătit de Dan Mihai Goia, două instrumente racordate la tensiunea dramatică a celor două texte muzicale, alături de soprana Mihaela Maxim şi de mezzo-soprana Monica Mureşan, parteneri în adevăratul sens al cuvântului la reuşita albumului. În completare, muzica inconfundabilă a concertului pentru pian, adevărat şlagăr al genului, a întregit o atmosferă a fanteziei şi a visării, povestea pianistică spusă de Alexandra Costin având o candoare bine servită de personalitatea solistei, acompaniată cu susţinerea binecunoscută în a duce mai departe intenţiile solistului a lui Horia Andreescu, care a avut în Orchestra de Cameră Radio un instrument de calitate.

Ceea ce este de subliniat e senzaţia de proaspăt, de imediat, acel tip de intimitate cu care muzica acestui album trece repede pragul dintre dimensiunea inerent artificială a înregistrării şi senzaţia de muzică live pe care o avem de regulă doar în sala de concert. În ceea ce priveşte calitatea înregistrării albumului - dar mai ales consemnarea live a poemului Peer Gynt - poate satisface probabil pe deplin doar pe acei care ascultă doar producţii de gen autohtone şi mai cred că, printre altele, distorsiunile continuă să reprezinte alături de stereofonie ultimul prag tehnologic atins de omenire, din fericire pentru noi toţi aceştia fiind din ce în ce mai puţini.

Altfel, este una dintre puţinele apariţii româneşti de muzică clasică din ultimul an, până şi Editura Casa Radio care ne mai răsfăţa cu astfel de producţii alături de Electrecord, reducându-şi "turaţia motoarelor", ca să spunem aşa, până la limita de jos.

0 comentarii

Publicitate

Sus