Ca gen, opera comică - accepţiunea mai largă a genului denumit iniţial opera buffa - reprezintă o constantă repertorială în mai toate oraşele importante din Europa.
Gen dedicat creării unei bune dispoziţii elevate de care omul modern are tot mai multă nevoie, opera comică este prezentă şi la noi, dar dedicată în principal celor mici.
Am simţit parcă şi mai acut această slabă reprezentare a operei comice pentru oameni mari din peisajul cultural naţional - nu doar din Bucureşti - cu ocazia vizionării la Opera Comică pentru Copii (instituţie a cărei sală de spectacol se află la Palatul Copiilor) a musical-ului O noapte furtunoasă, text adaptat după capodopera lui Caragiale pe muzica lui Roman Vlad.
O noapte furtunoasă pentru copii? M-am întrebat în drum spre sala de spectacol pe care am avut ocazia să o văd doar arhiplină. În mod evident, o provocare. Numai că aceasta nu se referea doar la adaptarea pentru copii a binecunoscutei intrigi caragialiene, ci mai ales la efortul constant depus de această mică, dar foarte activă instituţie-unicat de spectacol, de a-şi depăşi permanent propria condiţie, prezentând în cadrul unor producţii din ce în ce mai complexe fie mituri ale literaturii universale, cum a fost cazul baletului de buzunar Pygmalion, fie pagini clasice ale literaturii naţionale precum Coana Chiriţa, ori această recentă premieră cu O noapte furtunoasă.
Reuşeşte această montare să se adreseze publicului ţintă declarat? Răspunsul este categoric afirmativ. Chiar dacă ironia muşcătoare a unor tipologii sociale mereu actuale în care tema adulterului combinată cu inclasabilul "angel radios" pot fi mai mult sau mai puţin înţelese ca atare de cei aflaţi în clasele primare, totuşi cheia generală a spectacolului este una adaptată universului literar al şcolarului. Scenografia şi costumele Vioricăi Petrovici şi mişcarea coregrafică concepută de Valentin Roşca accentuează latura ludică a producţiei, iar colaborarea cu Mircea Diaconu pentru dimensiunea actoricească a reprezentaţiei este de-a dreptul salutară, toată distribuţia reuşind performanţe mult în creştere faţă de producţiile anterioare. Îi vom pomeni aici pe toţi cei implicaţi, Rodica Ocheşeanu, Gabriela Daha, Vicenţiu Ţăranu, Valentin Racoveanu, Horia Sandu, Daniel Filipescu, Valentino Tiron şi solista pop Roberta Enişor, acompaniamentul fiind asigurat de Mădălina Florescu.
Chiar dacă este o instituţie care funcţionează numai pe bază de proiecte, Opera Comică pentru Copii condusă de Smaranda Oţeanu Bunea a reuşit să adune un nucleu valoros de artişti care, fie că este vorba despre cântăreţi sau balerini de la Opera Naţională din Bucureşti sau Teatrul Naţional de Operetă "Ion Dacian", s-au sudat în numeroase şi variate montări şi turnee de-a lungul anilor.
Între premiera oficială şi spectacolele din a doua parte a lunii aprilie, musical-ul O noapte furtunoasă a fost prezentat în contextul "Săptămânii teatrului românesc la Madrid", la Teatro del Arenal. Mai puteţi vedea spectacolul la Bucureşti în 21 şi 22 aprilie sau în prima parte a lunii iunie.
Morala acestui succes este mult mai generală. Cu producţii "de buzunar" dintre cele mai diverse, fuziunea dintre genuri fiind binevenită, Opera Comică ar putea fi cu siguranţă o întreprindere de succes şi spre bucuria oamenilor mari, parcă din ce în ce mai încruntaţi.