19.08.2008
24-FUN, ediţia Timişoara-Arad, iulie 2008
Celebrul Chomsky susţine că statul - prin uneltele sale media - ne abate atenţia de la lucrurile cu adevărat importante. Nu întîmplător, "divertisment" vine din latinescul divertire, a trage la o parte, a distrage. Cît despre calitatea acestui divertisment la noi, e veche povestea: rahatul de la tembelizor se împute îngrozitor vara. Noaptea Erorilor, Folclorul Contraatacă şi Made in România sunt cîteva emisiuni uşoare, cu bancuri atît de chinuite că ar trebui sesizat Amnesty International; cu "vedete" care au misiunea să articuleze o idee între două pauze publicitare. Cînd îi văd pe nemuritorii Ţociu şi Palade mă mir că nu s-a organizat încă un teledon care să-i salveze. Totuşi, te desprinzi cu greu de tub pentru că vrei să vezi pînă unde ajunge penibilul acestor pseudocomici.

Probabil cea mai amuzantă emisiune din anii '94 -'95, realizată de Viorel Gaiţă, oferea tot umor involuntar. Mitică grupa o serie de interviuri pe stradă despre teme vitale: nivelul erecţiei din România, menopauza de lucru, importul de igluuri din Africa ş.a. Astăzi, Mitică poate fi văzut ca un studiu al bolii noastre naţionale: vorbim ca să ne aflăm în treabă. Sau mai grav: nu ştim să ascultăm cuvintele.

Gaiţă întreabă: "Dumneavoastră aveţi substanţă cenuşie?" Răspuns: "Nu. Stau la bloc şi nu-mi trebuie.". Dacă vrei să vezi cine a fost înaintea lui Buzdugan sau Craioveanu, caută filmuleţele pe youtube. Sunt cea mai tare sursă de umor a verii. Între timp, Gaiţă s-a întors la teleu cu Mistok Show. Din păcate.

***
În curajosul documentar Super Size Me am văzut ce înseamnă să mănînci 30 de zile numai la McDonald's. Chloé Delaume a făcut un experiment şi mai periculos: timp de 22 de luni (1451 ore) franţuzoaica a consumat doar TV, s-a hrănit doar cu mesaje media şi divertisment, pînă la vomă şi autodevorare. A rezultat un jurnal clinic despre supraexpunerea la tubul catodic: Locuiesc în televizor (Editura Art, 2007).

Pe lîngă observaţiile acide / lucide / hipnotice, în paginile cărţii am găsit un studiu despre candidaţii emisiunii-concurs Star Academy, Megastarul lor:

"16 persoane visează să devină staruri. Ei trăiesc o aventură artistică, sub ochiul vigilent al camerelor. Candidaţii devin rapid personaje. Castingul e stabilit pe baza unui eşantion de arhetipuri: preţioasa, prostănaca, durdulia, frumuşelul sau homosexualul. În final, rămîne doar unul şi tu decizi.

Pentru ca publicul să trimită un număr cît mai mare de SMS-uri cu suprataxă, spectacolul trebuie să fie complet, iar creierul reptilian solicitat din plin. Într-adevăr s-a demonstrat că acest creier reptilian îi impune oricărui individ care asistă la o luptă să-şi aleagă un favorit. După neurobiologi, acest reflex îşi are originea în preistorie, cînd a-i repera pe cei puternici şi pe cei slabi însemna a şti să supravieţuieşti."

Pentru conformitate, a se vedea American Dreamz (2006). În Franţa, Star Academy a ajuns la sezonul opt. La noi, se pare că Megastar va fi ucis din cauza rating-ului slab. Creierul reptilian românesc se plictiseşte ultrarapid.

0 comentarii

Publicitate

Sus