"Dar, va zice cineva: - Bine, însă cronicarul este
şi el om, mai ales dacă e tânăr; trebuie să aibă
şi el simpatiile şi preferinţele, antipatiile şi aversiunile
sale"
(Caragiale - High Life)
De Paşti, în Bucureşti. Taxiurile încă
ieftine pentru buzunarul unui vesteuropean prin adopţie mă duc de
la Liceul de Muzică către Pantelimon şi înapoi. E o plăcere
să te plimbi în Daciile Nova stranii, în care curăţenia
produsului industrial nou se combină cu impresia de manufactură şi
meştereală lustruită.
Taxiul mă duce totdeauna pe Strada Lemnea, şi pavajul ei plin de gropi
(aşa îl ştiu din 1983, de când m-am mutat în zonă,
cu indexarea anuală de rigoare a gropilor) îmi dă ocazia să
privesc pe-ndelete faţadele caselor pe lângă care trecem la pas,
domol şi legănat. Strada e plină cu istorie de arhitectură
bucureşteană. După colţul Lemnea - Calea Victoriei, unde
rămâne în urmă sediul brâncovenesc al Institutului
de Istoria Artei (casa Dissescu de Grigore Cerchez), urmează blocul Ottulescu
al lui Horia
Creangă, cu orizontalele lui clare, pus parcă cumva pe dos, cu
calcanul către Casa Dissescu (poate urmând o hotărîre ciudată
a comisiei de urbanism a oraşului, care nu se dezminţea în "bucureştenitatea"
ei nici pe atunci). Pe dreapta trece pe lângă noi clădirea neogotică
a lui Grigore Cerchez, cunoscută sub numele sonor şi vechi de Niculescu-Dorobanţu.
Dupa ea mă uimeşte o clădire nouă, sediu al firmei EA Generali.
Uimirea nu îmi trece deloc, ba din contră: de fiecare dată când
trec sunt tot mai contrariat. O
curbă mare, pusă însă în plan vertical, este marca
unui foc de artificii arhitecturale. Dacă restul clădirilor străzii
au timp să fie privite suficient din ritmul de landou al taxiului meu,
aceasta pare să nu mai contenească cu afirmaţiile şi uralele.
E un spectacol pe care nu ajung niciodată să îl cuprind pe de-a-ntregul.
Cu toate că e mare, are aceeaşi abundenţă si densitate de
semne misterioase ca o mică amenajare de grădină de-a lui Carlo
Scarpa. Dar dacă la Scarpa detaliile şi inefabilul lor se închid
într-o armonie veneţiană (se ascund sub coaja aparenţelor
liniştite), aici detaliile sunt dispersate uniform pe tot parcursul acestui
mare foc de artificii, un foc de artificii care nu lasă vecinii (şi
nici trecătorii în taxiuri) să doarmă.
Aşa am ajuns, înfuriat de atentarea prin arhitectură la somnul
estetic al vecinilor, să scot carnetul şi să notez... ceva pur
teoretic. Căci întrebându-mă ce nu îmi place la clădirea
insomnolentă, am realizat "un lucru mare", ca un alt pedagog de şcoală
nouă, un alt Arhichicoş Rostand...
Raportul între fin şi grosier, între detaliu şi siluetă
- el e cel esenţial adesea pentru (dis)armonia arhitecturii de azi şi
tot el responsabil pentru bucuria cu care privim clădirile clasiciste sau
pe cele ale modernismului.
Dacă punem pe o scară
grafică distanţele dintre diferite elemente ale unei clădiri,
între zero şi "maxim" (cea mai mare cotă a clădirii, să
zicem 20 m - înălţimea clădirii), atunci se poate remarca
că distanţele (sau cotele) nu sunt uniform distribuite pe axa scării
grafice. Între dimensiunile ferestrelor şi înălţimea
totală a clădirii (adică între cota de 2 m şi cea de
20 m) nu există adesea nici o altă cotă intermediară, cu
excepţia cazului în care faţada are ordine colosale sau alte
feluri de subdiviziuni ale suprafeţei). Să-i zicem acestui grafic
"distribuţia mărimilor".
Dacă
e să privim blocul lui Horia Creangă, aflat pe aceeasi stradă
Lemnea la nici o sută de metri mai încolo, vizavi de blocul nostru
de artificii, putem remarca uşor că graficul distribuţiei mărimilor
este unul care conţine grupări de zone dese (profilaturi delicate,
rame suple de ferestre, etc.) alternând într-o tensiune agreabilă
cu zonele goale. Într-un fel, e vorba de faimosul raport plin-gol, detaliu-siluetă.
Poate şi de proporţii savante de aur.
Invers, în cazul blocului cu artificii, ce deranjează este distribuţia
absolut uniformă (=monotonă) a valorilor de-a lungul scării noastre
de mărimi. Între fin şi grosier, între mare şi mic,
toate valorile sunt egal distribuite. Grosimile detaliilor din jurul ferestrelor
au mărimi similare cu ale ferestrelor înseşi, nu există
o diferenţiere fină de scară între elementele clădirii.
Totul pare, la propriu şi la figurat, ca o foaie de caiet de aritmetică
cu pătraţele, fără accente şi fără nuanţe.
Nu ştii încotro să priveşti, nu înţelegi care
sunt dominantele şi care sunt subordonările. Clădirea nu are,
practic, deloc dimensiuni fine (asta daca ignoram problemele de compunere a
volumelor, care ar face si ele obiectul unei analize separate).
O altă clădire nouă, blocul
Orange, nu departe de locul povestit, reuşeşte o distribuţie
echilibrată de fin-grosier, mai aproape de spiritul modern, devenit clasic,
al lui Horia Creangă.
In acelaşi mod se pot face hărţi ale distribuţiei detaliilor
pentru oricare alte clădiri: pentru bisericile cu detaliile lor bizantine
(cele autentice) şi cópiile modernizate pe care le-au produs uneori nefericit
anii '30, sau pentru cópiile şi mai absurde pe care le produc anii noştri.
Ierarhia dimensiunilor poate varia mult, în funcţie de stil şi
compoziţie. Cert este că ea trebuie să conţină, ca
o calitate esenţială a poeticului, anumite tensiuni naturale între
acumulări de "fin" şi dimensiunile "grosiere".
O distribuţie uniformă poate fi doar arareori una interesantă,
ca în cazul în care e evident voită şi are o intenţie
poetică. Cel mai adesea însă ea e întâmplătoare
şi, aşa cum pare în cazul blocului
nostru, produsă de prea mult calculator şi de prea puţină preocupare
pentru desenul plastic. Limitările tehnicii sunt iarăşi vizibile
(reversul progresului este regresul sensibilului...).
N-aş vrea să închei schiţa mea de high-life bucureştean,
carnet mondain, fără să amintesc că sâmbătă
seară s-a ţinut în Tîrgul Mare, în noile imobile de
pe Strada Lemnei, strălucitul bal filantropic cu foc de artificii, sub
prezidenţia graţioasei doamne Athenaïs Gregoraschko, născută
Perjoiu...
Edgar (Turturel) Bostandaki