12.02.2004
Inaugurată cu Gioconda de Ponchielli, operă în concert, stagiunea formaţiilor muzicale radio continuă până în luna iunie cu propuneri repertoriale din cele mai interesante. De departe este vorba despre cea mai dinamică, diversă şi atractivă stagiune din ţară, concepută de un grup de profesionişti cu experienţă, coordonat de directorul formaţiilor muzicale, Nicolae Costin.

Săptămâna trecută am avut ocazia să particip la un concert al Orchestrei Naţionale care ilustra mai multe "ambiţii" ale celor care gândesc acest program. Atât dirijorul – Cristian Oroşanu, cât şi solistul – percuţionistul Bogdan Băcanu se află dacă nu la început, în prima parte a carierei lor şi se integrează perfect în programul de promovare a tinerelor talente. Programul serii, în sine, a fost extrem de interesant, cuprinzând o creaţie contemporană românească (Ulpiu Vlad - Inscripţie în inimi), în partea a doua Simfonia a V-a de Şostakovici, un opus simfonic pe care l-am dori mai des programat de dirijorii noştri şi o lucrare solistică în primă audiţie românească - N. Rosauro - Concertul nr. 2 pentru marimbă şi orchestră.

Bogdan Băcanu este un tânăr percuţionist specializat în instrumentul pe care îl abordează, profesor de marimbă la Linz. Un concert plin de culoare, cu puternice influenţe jazzistice a fost pus cu dezinvoltură în valoare de Bogdan Băcanu, care – virtuoz spectaculos, bun muzician şi transmiţând o evidentă bucurie de a cânta – a demonstrat publicului cât de ample sunt disponibilităţile acestui instrument.

Continuându-ne privirea în avans asupra stagiunii, mai putem marca unele evenimente. Chiar săptămâna aceasta, vineri, 13 februarie, Dan Grigore va evolua în Studioul "Mihail Jora" al Radiodifuziunii sub bagheta lui Vakhtang Jordania în Concertul nr. 4 pentru pian şi orchestră (este vorba despre unica apariţie a celui mai iubit pianist român în stagiunea simfonică bucureşteană). Privind din alt unghi, o altă apariţie solistică incitantă va fi tot în februarie naistul Gheorghe Zamfir, în lucrarea proprie "Pe drumul spre lumină" pentru cor de copii, orgă, orchestră de cameră, nai şi recitator. Un program integral Händel, din care nu lipsesc celebrele suite Foc de artificii şi Muzica apelor pregăteşte Orchestra de cameră radio dirijată de Horia Andreescu pentru seara de 3 martie. Cu siguranţă, din nou sala se va dovedi neîncăpătoare, ca de altfel şi la concertul Orchestrei Naţionale de pe 5 martie, când se va cânta Carmina Burana de Carl Orff. Înaintea Paştelui, este programat un concert monumental cu Patimile şi Învierea Domnului, oratoriu bizantin de Paşti de Paul Constantinescu. În luna mai, violonistul Alexandru Tomescu va cânta "Anotimpurile la Buenos-Aires" pentru vioară şi orchestră de Astor Piazzolla, o altă lucrare extrem de interesantă. Închiderea stagiunii este stabilită pentru 18 iunie, cu Misa glagolitică de Janáček. Doar menţionând aceste câteva repere, se vede cum se pot îmbina în mod plăcut chiar în faţa unui public conservator, ca al nostru, muzica foarte "cerută" de melomani şi piesele mai rar cântate sau chiar primele audiţii.

O altă misiune a formaţiilor radio este promovarea muzicii româneşti, cea contemporană ocupând un loc privilegiat. În afara festivalului Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi din 23-30 mai, se vor cânta în următoarele trei luni, printre altele, Concertul pentru saxofon şi orchestră de Călin Ioachimescu cu Daniel Kientzy, Concertul pentru violoncel şi orchestră de Adrian Iorgulescu cu Ovidiu Marinescu, Concertul pentru flaut şi orchestră "Amintiri" de Laura Manolache cu Adrian Buciu sau Concertul pentru percuţie şi orchestră de Doina Rotaru cu Alexandru Matei.

În paralel, printre concertele de stagiune, continuă seria concertelor educative, iar formaţiile camerale, soliştii, corul academic radio şi nu în ultimul rând Big Band-ul Radio (care are concerte lunare) îşi aduc şi ele contribuţia în animarea acestora.

Sunt atât de rare stagiunile de concerte de la noi care nu doar urmăresc, dar şi ating cu adevărat un proiect repertorial coerent şi incitant, încât trebuie să recunoaştem că la ora actuală ceea ce se întâmplă în Studioul de concerte al Radiodifuziunii (pe care preşedintele Societăţii de Radiuodifuziune, Dragoş Şeuleanu, intenţionează să-l renoveze, oferindu-i aspectul strălucitor de care se bucură acum Ateneul sau Opera), încât nu putem decât să sfătuim publicul bucureştean amator de muzică să urmărească atent afişele de la Radio, pentru a nu pierde eventuale evenimente muzicale irepetabile.

Deocamdată, nu rataţi, vineri, unica şansă de a-l asculta pe Dan Grigore acompaniat de o orchestră bucureşteană la Bucureşti în această stagiune.

0 comentarii

Publicitate

Sus