Planul de parcelare aprobat încă din 1912
Dosarul Parcelării reexaminat de Comisia Tehnică în 1928 a Comunei oferă câteva indicaţii în privinţa construcţiei acestui mic cartier de case din Rahova. Se menţionează că planul parcelar fusese aprobat încă din 1912, însă, cum noul plan de sistematizare (redactat imediat după Primul Război Mondial) prevedea deschiderea unei noi străzi, Societatea este nevoită să refacă planurile şi să amâne momentul construirii imobilelor. Astfel, terenul aflat la acea data în Sectorul III Albastru a fost cumpărat şi parcelat în 1912, dar construcţia caselor a început ulterior acestei date, iar Cincinat Sfinţescu menţionează anul 1928 drept anul parcelării terenului în articolul său din Urbanismul (1933). De altfel, anul apare inscripţionat şi pe capacele de canalizare aflate pe cele două străzi. Conform lui Sfinţescu[i], suprafaţa totală a terenului era de 29.600 m.p, unul dintre cele mai mici cartiere ale Societăţii. După disputa dintre SCLE şi Comisia Tehnică a Primăriei, străzile ocupau 23% din totalul suprafeţei, iar cele 112 loturi obţinute aveau o suprafaţă de 200 m.p. Acelaşi Sfinţescu menţionează că numele şcolii era Tache Ionescu (acum Şcoala 132), dar nu face vreo referire la categoriile sociale care
Când evocările locuitorilor înlocuiesc istoria din arhive
În Arhive nu
Zona era în anii comunismului afectată de zgomotele produse de cazangeria fabricii Vulcan, una dintre cele mai renumite fabrici bucureştene, despre care aflăm că: "avea patru secţii: cazangerie (instalaţii pentru rafinăriile de petrol şi benzină, pentru fabricile de spirt, bere şi ciment), atelierul pentru poduri şi construcţii de fier pentru şosele şi căi ferate, turnătoria de fontă şi atelierul mecanic, care făcea, printre altele, poduri rulante de mare capacitate"[iii], aşa cum aminteşte Liviu Chelcea. Din aceeaşi sursă aflăm că Vulcan construia rafinării de petrol, producea echipamente pentru industria lemnului sau pentru industria alimentară, dar începuse şi repararea de vagoane C.F.R. Fiind una dintre principalele fabrici din industrie, a avut parte şi de o atenţie specială după 1945: "între 1950 şi 1954
Locuitorii cunosc tipicul zonei în care se află şi amintesc că parcelări asemănătoare au fost construite şi în Pieptănari pentru salariaţii CFR, dar şi pe Şoseaua Viilor. Povestea cea mai interesantă a locului este cea legată de casa de pe strada Tocilescu nr 13, reconstruită în 1944 de către un arhitect evreu pentru soţia lui, ca semn de recunoştinţă pentru ajutorul oferit în timpul războiului.
Spre deosebire de celelalte experienţe de gentrificare a parcelărilor Societăţii Comunale pentru Locuinţe Ieftine, micul cartier din Rahova nu pare că a fost afectat puternic de schimbările sociale după 1989. Parcelarea PTT a avut o istorie relativ neschimbată şi după acest an, fiind ferită de proiecte de reconstrucţie sau reamenajări de mari dimensiuni. Singura schimbare menţionată constant este transformarea fostei grădiniţe a cartierului în vila personală a unui politician, văzută ca un semn al privilegiilor asumate abuziv.
[i] Cincinat Sfinţescu, "Societatea Comunală pentru locuinţe ieftine şi realizările ei", Urbanismul, 1933
[ii] Ion Vitan, "Primarii Bucureştilor", Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2003, p. 258
[iii] Liviu Chelcea, "Bucureştiul postindustrial", Editura Polirom, Iaşi, 2008, p.152
[iv] Liviu Chelcea, "Bucureştiul postindustrial", Editura Polirom, Iaşi, 2008, p.154
Parcelarea Rahova
Un album foto.