13.05.2004

Întrebarea din titlu este, fireşte, retorică. Dacă ne gândim la problemele societăţii în care trăim, mulţi ar spune că tocmai asta ne lipseşte... Dar dacă realizăm importanţa acestui domeniu, considerat de majoritatea marginal, care este viaţa culturală şi ne referim în mod specific la muzică, vom constata că nevoia unei valorizări corecte este esenţială. Care sunt, însă, faptele de la care am pornit ?

La începutul lunii mai, studioul ″Alfred Alessandrescu″ al Radiodifuziunii a găzduit o reuniune muzicală, după ştiinţa mea, fără precedent. Istoria acestei reuniuni porneşte la începutul anului, când la invitaţia preşedintelui Societăţii Române de Radiodifuziune, Dragoş Şeuleanu, s-a inaugurat o serie de întâlniri între criticii muzicali şi conducerea instituţiei ce păstoreşte, printre altele, mai multe formaţii muzicale (după cum se ştie, de la orchestră simfonică, la big band şi orchestră de muzică populară) şi un post de radio ce difuzează aproape în exclusivitate muzică clasică (Radio România Muzical). Ideea era că aceia care comentează prestaţiile artistice de pe scenele noastre ar putea să ofere şi o serie de sfaturi utile, în ideea realizării unor programe mai apropiate atât de idealul melomanului, cât şi de acela al criticului român.

Printre alte iniţiative ce au urmat acestor întâlniri, s-a găsit şi inaugurarea în luna mai a unui ciclu de întâlniri lunare sub genericul Clubul presei muzicale. Mai aproape de adevăr ar fi o titulară precum Clubul criticii muzicale, deoarece noţiunea de presă muzicală este mult mai largă în mass-media românească şi nu se referă nici pe departe numai la muzica clasică. Oricum, acest tip de întâlniri reprezintă o idee fără precedent în domeniul muzical, iar în măsura în care ea va rezista şi nu va suferi de boala proiectelor efemere specifice culturii româneşti, ar putea reprezenta un posibil model şi pentru alte domenii. Totul este să nu cădem în acea capcană la fel de naţională conform căreia reprezentanţii aceleiaşi bresle (în cazul nostru criticii muzicali) trebuie să se duşmănească între ei şi să-şi vâneze greşelile şi nici pe departe să se susţină reciproc.

Ce se doreşte a fi acest club cu întâlniri lunare ce-l are ca principal organizator pe criticul muzical Dumitru Avakian ? ″Un forum al întâlnirilor profesionale agreabile, cu colegii, cu muzicienii performeri, cu conducătorii unor instituţii muzicale...″. Programul primei seri a avut un generic, o temă – ″Cuvântul care înfloreşte în muzică″ – şi a fost girat artistic de actriţa Lucia Mureşan, soprana Georgeta Stoleriu şi pianista Verona Maier, de partea ″comentatorilor″ aflându-se Dumitru Avakian, Dan Voiculescu, Grigore Constantinescu şi Ada Brumaru. Comentariile au venit însă şi din partea publicului, compus, în mod deosebit în acest caz, tot din muzicieni. Dar nimic polemic, deocamdată. Programul muzical a fost dens, colorat şi deosebit de divers, cuprinzând lieduri din mai multe epoci (de Schubert, Schumann, Fauré, Stephănescu, Enescu, Jora, Carmen Petra-Basacopol, Dumitru Capoianu, Felicia Donceanu şi Kurt Weill), precedate de recitarea poeziilor pe care au fost scrise, în original sau în traducere. Rafinata stilistă care este Georgeta Stoleriu, însoţită la pian de acompaniatoarea ideală care este Verona Maier ne-au făcut o strălucită demonstraţie a ceea ce înseamnă intimitatea liedului, ca gen. Surpriza întâlnirii a fost prezenţa tinerei soprane Simona Nae (pe care unii dintre dumneavoastră şi-o amintesc poate ca aflându-se printre cele trei reprezentante ale României la “Cerbul de Aur” de anul trecut), elevă în clasa a XII-a a Liceului de artă “George Enescu”, care a făcut dovada unor date vocale excepţionale, deşi oarecum voalate de o emoţie evidentă, în interpretarea unor lieduri de Paul Constantinescu şi Serghei Rachmaninov.



Această primă întâlnire a avut mai mult un aspect festiv-inaugural, discuţiile în contradictoriu neiivindu-se încă. Le aşteptăm la următoarele întâlniri, pentru că, în final, părerile atâtor critici muzicali strânşi laolaltă nu au cum să coincidă întrutotul. Următoarea întâlnire va avea loc pe 31 mai, când se va comenta Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi, festival aflat la a 14-a ediţie la Bucureşti, ce se va desfăşura între 23 şi 30 mai. Vor cânta atunci, evident muzică nouă, clarinetistul Aurelian Octav Popa şi violoncelista Laura Buruiană, vor veni directorul actualei ediţii, compozitorul Sorin Lerescu şi alţi invitaţi participanţi la festival şi se va vorbi despre muzica contemporană. Pe 29 iunie, la ultima întâlnire a Clubului criticii muzicale din acest sezon muzical se va comenta festivalul ce va aniversa la Universitatea Naţională de Muzică 140 de ani de învăţământ muzical bucureştean instituţionalizat, invitaţi fiind Victor Giuleanu, Leontina Văduva, Ruxandra Donose, Cătălin Ilea şi nu numai.

Ideea de a stimula tinerii în domeniul criticii muzicale, ideea de a promova cultura de calitate într-o manieră atractivă pe postul Radio România Actualităţi şi alte frumoase gânduri de deschidere urmează a fi subiecte de discuţie ale Clubului criticii muzicale. Sperăm că entuziasmul începutului nu se va stinge şi că aceste întâlniri vor deveni din ce în ce mai profitabile atât pentru critici, cât şi pentru interpreţi, creatori şi bineînţeles pentru public, beneficiarul final al acestor discuţii.

Oltea Şerban-Pârâu

0 comentarii

Publicitate

Sus