21.06.2016
Am stat două zile în Ierusalim, de data asta. Nu am stat, la drept vorbind. Am expandat puţin raza de parcurgere: prima zi a fost dedicată exclusiv oraşului vechi, în vreme ce a doua zi am văzut strada Yaffa, soukh-ul şi noile echipamente urbane: umbrarele în formă de flori de mac enorme, care se deschid sub acţiunea soarelui şi se strâng seara, tramvaiul-metrou uşor care traversează pe elegantul pod suspendat proiectat de Santiago Calatrava ca un semnal alb, vertical, într-un oraş unde se construieşte doar în aparenţa pietrei locale.

La Sfântul Mormânt se restaurează. Şi pe dinăuntru şi pe dinafară, schele şi panouri separatoare. Pelerinajul este, în consecinţă, îngreunat. Dar se poate merge, în continuare, în rărunchii Muntelui Căpăţânii, la capela din străfunduri, amintind de aflarea Sfintei Cruci de către Împărăteasa-mamă Elena. Stranietatea locului e netulburată, de la lumina puţină, de candele, până la scrijeliturile făcute de cruciaţi acum o mie de ani. Preot după preot, secţiune după secţiune a creştinismului, trec pe la toate locurile sfinte cu cădelniţele lor şi cu diferitele lor miresme şi le împrăştie în grabă. În spatele Sfântului Mormânt, micul altar etiopian a rămas deschis.

Afară, comerţul cu nimicurile amintitoare de vizită este în floare, deşi e prima zi de Ramadan. Patronul de locantă unde mâncăm de prânz, deşi musulman, ne spune că el hrăneşte pe toată lumea, mai puţin pe musulmani, iar el se abţine până seara. Nu am intrat în detalii asupra cum îi separă pe coreligionari de restul.







 

0 comentarii

Publicitate

Sus