11.11.2004
Noiembrie 2004 pare a fi o lună fastă pentru Orchestra Naţională Radio. De-abia revenită din turneul european de promovare desfăşurat în prima săptămână a lunii, este invitată ca pe 23 noiembrie, la Sala "Olivier Messiaen" a Radiodifuziunii franceze să susţină un concert inclus de această dată chiar în stagiunea prestigioasei instituţii culturale pariziene.

Am participat direct la cele trei concerte desfăşurate pe 2 noiembrie la Sala UNESCO din Paris, pe 4 noiembrie la Sala Radio din Bratislava şi pe 5 noiembrie la Sala Mozart de la Viena şi am avut plăcerea să constat că ascensiunea de formă a ansamblului pe care o constatasem la începutul toamnei în urma concertelor din Bucureşti dirijate de Mstislav Rostropovici şi Leif Segerstam - nume de prim eşalon ale istoriei contemporane a artei interpretative - avea să se confirme în condiţii de turneu.

Cele trei concerte au fost gândite în mod incontestabil de preşedintele S.R.R. Dragoş Şeuleanu cu scop de promovare - atât a muzicii şi culturii româneşti, cât şi a Societăţii Române de Radiodifuziune. Aşa că am avut parte de programe populare, toate trei având în centru apreciatul Concert nr. 1 pentru vioară şi orchestră de Max Bruch. Versiunile interpretative au diferit, la Paris având ocazia de a o asculta pe pasionanta şi temperamentala Silvia Marcovici, nume de referinţă al violonisticii româneşti, iar la Bratislava şi Viena pe tânărul Alexandru Tomescu, care prin brilianţă şi printr-o rafinată cultură a sunetului demonstrează că a păşit în epoca maturităţii.

La pupitru s-a aflat un maestru prea puţin cunoscut de publicul românesc, deoarece a plecat din România în 1961 şi a revenit doar în ultimii ani de câteva ori. Mendi Rodan - actual dirijor al Orchestrei Simfonice Israeliene, alături de care a ajuns la a opta stagiune împreună - a cucerit repede orchestra prin dinamism şi o gestică eficientă, printr-o superbă diplomaţie în lucrul cu muzicienii şi prin capacitatea de a face un adevărat spectacol din concertul simfonic, atunci când este cazul. Iar de această dată ideea de a cuceri publicul cât mai direct s-a dovedit extrem de potrivită, mai ales pentru că repertoriul simfonic a fost selectat pe criterii de spectaculozitate şi de reprezentativitate pentru muzica românească. Într-o combinaţie sau alta, publicul aflat în sală la Paris, Bratislava şi Viena a avut ocazia să asculte Trei dansuri româneşti de Theodor Rogalski, cele două Rapsodii române de George Enescu, Hora staccato de Grigoraş Dinicu, la Paris cântându-se şi Valsul de Ravel. În afară de cei aflaţi pe scenă, partea muzicală a turneului a fost girată de directorul Nicolae Costin şi de consilierul artistic Carmen Dincă, cei care, de altfel, îşi asumă răspunderea selecţiilor repertoriale şi pentru concertele de la Bucureşti, în colaborare cu orchestra.

Opţiunea pentru acest tip de muzică festivistă, sonoră şi captivantă pentru un public prea puţin sau deloc familiarizat cu muzica românească a fost cea justă. Spectatorii au fost întâmpinaţi cu programe de sală în limba ţării în care se cânta şi au plecat cu un cadou muzical constând în două CD-uri cu Orchestra Naţională Radio, cu înregistrările live ale concertelor de la Bruxelles (dirijor Horia Andreescu) şi Haga (dirijor Mădălin Voicu) din prima parte a acestui an, evenimente incluse în acelaşi proiect de promovare a Orchestrei Naţionale Radio care a debutat la Roma în iarna trecută. Se pare că lucrurile nu se vor opri aici, pentru toamna viitoare lucrându-se cel puţin la pregătirea unui turneu în Statele Unite.

În aceste trei concerte, un cuplu fericit dirijor-orchestră a demonstrat încă odată cât de importantă este atitudinea pozitivă a instrumentiştilor, relaţie esenţială mai ales în condiţii de turneu, unde chiar şi săli cu o bună acustică necesită subtile abilităţi de adaptare a raportului sonor dintre compartimente. Maestrul Mendi Rodan a avut şi de această dată în instrumentiştii Orchestrei Naţionale Radio colaboratori atenţi şi dornici de îmbunătăţire a propriilor performanţe. Iar în acest context, strălucirea violoniştilor Silvia Marcovici şi Alexandru Tomescu a fost elementul ideal pentru desăvârşirea unor concerte de referinţă pentru istoria recentă a Orchestrei Naţionale Radio.

0 comentarii

Publicitate

Sus