Chiar mai mult decât un zvon, se pare că avem în perspectivă un nou Festival “Enescu” girat de Ioan Holender, preşedinte de onoare, cu un program la fel de incitant ca la ultimele ediţii, dar gândit mai dens şi mai eficient, în spiritul care l-a consacrat pe directorul Operei de Stat din Viena. Ca şi până acum, organizarea efectivă este asigurată de ARTEXIM.
Cea mai importantă noutate cred că este aceea că programul se cunoaşte în detaliu cu 10 luni înainte (rotunjind, se poate spune chiar cu un an înainte). Ediţia a XVII-a a festivalului se va desfăşura între 4 şi 20 septembrie în anul în care se comemorează 50 de ani de la trecerea în nefiinţă a lui Enescu, declarat an internaţional Enescu de UNESCO. Tocmai în această idee, concertul de deschidere este gândit ca o reluare a celui din 1958, de la prima ediţie a festivalului, cuprinzând Rapsodia I şi Simfonia I de Enescu, la care se adaugă Triplul concert pentru pian, vioară, violoncel şi orchestră de Beethoven. În spiritul eficienţei despre care vorbeam, ansamblurile mari invitate vor susţine câte două spectacole. Vor veni şase orchestre simfonice străine (Kirov Symphony Orchestra, Israel Philharmonic Orchestra, Staatskappelle Dresden, London Philharmonic Orchestra, Stuttgart Radio Symphony Orchestra, Orchestre National de France) şi vor fi prezente mai multe orchestre simfonice româneşti (Filarmonica “G. Enescu”, Orchestra Naţională Radio, Filarmonicile din Iaşi, Cluj, Timişoara). Un element urmărit cu atenţie este acela de a aduce în acelaşi concert muzicieni români şi străini, fenomen care se petrece de mai multe ori în acest festival – Nigel Kennedy cântă cu Orchestra Naţională Radio şi apare ca solist alături de Remus Azoiţei în Dublul concert de Bach, Sir Neville Marriner dirijează Filarmonica “G. Enescu”, Shlomo Mintz dirijează şi este solistul Orchestrei de Cameră Radio, Cristian Mandeal dirijează London Philharmonic Orchestra şi exemplele pot continua.
Pentru cunoscători, subliniem faptul că vor putea asculta la Ateneu şi câteva excepţionale orchestre de cameră – St. Martin In The Fields, Kammerorchester Basel, Lausanne Chamber Orchestra, King’s Consort. La concertele consacrate sub titlul “de la Miezul Nopţii”, de la Ateneul Român, ni se vor oferi adevărate bijuterii repertoriale precum integralele concertelor pentru pian şi orchestră de Beethoven cu Christian Zacharias solist şi dirijor sau ale suitelor pentru orchestră şi concertelor brandenburgice de Bach cu King’s Consort.
Un alt “cal de bătaie” al criticii a fost în ultimii 15 ani promovarea muzicii româneşti în Festivalul “Enescu”, clamată ca obiectiv al manifestării încă de la inaugurarea sa, în 1958. Cu 44 de lucrări româneşti incluse în programul actual (în afară de Enescu), cred că nimeni nu se mai poate plânge, chiar dacă majoritatea sunt piese scurte, respectiv coruri şi lieduri. Acestea sunt programate în concerte dedicate, desfăşurate la Sala Radio, dar sunt incluse şi în concertele tradiţionale de la Ateneu sau Sala Palatului.
Deschiderea către jazz şi o anumită categorie de muzică crossover a festivalului “Enescu” este absolut nouă şi se reflectă în apariţia lui Bobby McFerrin ca dirijor şi solist vocal alături de Kammerorchester Basel şi în două proiecte ce reunesc muzicieni din sfera muzicii clasice şi jazzului - Barbara Hendricks and Magnus Quartet Jazz Project şi Nigel Kennedy and the “Kroke” Jazz Project
Sunt noutăţi şi în ceea ce priveşte concursul international “George Enescu”, Ioan Holender anunţând că a fost înlocuit concursul de canto cu o secţiune de muzică de cameră, considerându-se că importanţa celui din urmă primează în prezent, cel de canto urmând a se desfăşura din 4 în 4 ani.
Cât despre celebrele spoturi care vor fi difuzate pe canalele Euronews (singura promisiune de acest gen concretizată şi în 2003, dar cu un spot depresiv şi demodat care a servit mai mult drept contrareclamă) şi Mezzo sau despre concertele din ţară, nu putem decât să sperăm că ele vor exista şi în realitate şi nu vor rămâne doar cuminte înscrise în program. Banii au fost viraţi, o parte dintre contracte semnate şi aşa mai departe... La modă este să spui că indiferent cine va fi la putere în septembrie 2005, în privinţa festivalului “Enescu” lucrurile vor merge din ce în ce mai bine. Vom vedea. Deocamdată, vă semnalăm, aşa cum spuneam, un... “zvon de festival”.