20.01.2005
După “vacanţa de iarnă” stagiunile instituţiilor muzicale bucureştene continuă să-şi atragă publicul fidel, fiecare după puteri. Incontestabil, în ultimul timp, în Studioul “Mihail Jora” al Radiodifuziunii de desfăşoară cea mai dinamică stagiune muzicală a Capitalei, cele cinci luni şi jumătate de concerte care ne sunt propuse până în vară confirmând aprecierile de până acum, oricât am încerca să fim de exigenţi. Iar evenimentele sunt parcă mai multe decât în prima parte a stagiunii.
Nicolae Costin
directorul Formaţiilor muzicale ale Radiodifuziunii

Într-o discuţie recentă, directorul Formaţiilor muzicale ale Radiodifuziunii, Nicolae Costin, ne declara : „Un prim eveniment care s-a consumat deja, este un “obicei” care durează deja de trei ani. Este vorba despre un concert al Orchestrei de Cameră Radio în care solişti au fost chiar instrumentişti ai acesteia, iar dirijor a fost chiar unul dintre concert-maeştri, Daniel Manasi. Orchestra Naţională Radio va reveni după începutul anului cu un titlu de operă care nu s-a montat niciodată în România, în seara de 28 ianuarie, Puritanii de Bellini. De altfel, fiecare titlu de operă în concert pe care îl prezentăm cu invitaţi români şi străini este o premieră şi el este programat, de trei ani încoace, la începutul părţii a doua a stagiunii. Este un gen care prinde foarte mult la public, dar şi faptul că aducem pe scenă titluri absolut noi pentru România reprezintă un punct de atracţie. Cu aceeaşi plăcere cu care o ascultă pe CD sau casetă, cei care iubesc muzica de operă receptează şi versiunea “de concert”, chiar în lipsa spectacolului efectiv.”

Mergând mai departe pe firul „obiceiurilor” instaurate în acest ultime stagiuni, este păstrată şi tradiţia festivalului de chitară clasică, anvergura programului fiind parcă şi mai mare decât anul trecut (opt concerte în perioada 9-16 februarie) şi implicând şi orchestrele, în zilele obişnuite de concert ale acestora, în seara de 9 februarie, Orchestra de cameră radio acompaniind Concertul pentru chitară şi orchestră în la major de Mauro Giuliani, iar Orchestra Naţională Radio programând pe 11 februarie Concertul pentru chitară şi orchestră de Castelnuovo-Tedesco. Alte evenimente repertoriale marcăm pe 26 ianuarie - Bach – Misa în si minor, BWV 232, capodoperă a literaturii vocal-simfonice nu foarte des cântată, un concert Şostakovici dirijat de Vakhtang Jordania pe 4 martie cu Oratoriul “Cântarea pădurilor“ şi Simfonia a V-a în re minor, Recviemul de Faure pe 9 martie, Recviemul de Mozart pe 8 aprilie (lucrare care se va bucura întotdeauna de succes), apoi pe 27 aprilie, Patimile după Matei de Bach cu Horia Andreescu la pupitru, şi în sfârşit închiderea stagiunii, din 17 iunie, cu Mahler – Simfonia a II-a, sub bagheta lui Mendi Rodan. Toate aceste concerte sunt vocal-simfonice şi implică colaborarea între orchestră şi Corul Radio, care îşi păstrează statutul de cel mai valoros cor academic din ţară.

Pilonul central al acestei a doua părţi a stagiunii este reprezentat de marcarea anului George Enescu, în mod special în preajma datei de 5 mai, când se comemorează semicentenarul morţii marelui nostru compozitor. În acest context, în Studioul de concerte “Mihail Jora” al Radiodifuziunii se vor cânta, printre altele, ca lucrări cu orchestră Capriciul românesc pentru vioară principală şi orchestră (solist Sherban Lupu), Simfonia a III-a (dirijor Neil Thompson) şi Simfonia concertantă pentru violoncel şi orchestră (solist David Geringas) – programe în care repertoriul enescian este prezentat şi de doi remarcabili muzicieni străini. Acestora, li se alătură recitalurile cvartetului „Voces” şi al duoului Cristina Anghelescu – Mihai Ungureanu (Impromptu concertant pentru vioară şi pian, Suita „Impresii din copilărie“ pentru vioară şi pian şi Sonata a III-a pentru pian şi vioară în la minor „în caracter popular românesc“). Rămânând la aspectul repertorial, remarcăm prezenţa continuă în programe într-o proporţie semnificativă a muzicii româneşti contemporane, reprezentată în aceste luni prin V. Munteanu, V. Timaru, D. Rotaru, A. Iorgulescu, D. Buciu, I. Cibişescu, E. Terenyi, C.D Georgescu etc.

În ceea ce priveşte aspectul interpretativ, reîntâlnim nume cunoscute româneşti şi străine – Jin Wang, Vakhtang Jordania, Mendi Rodan, Neil Thompson, evident Horia Andreescu etc. – , dar şi câteva nume noi (dirijori străini pe care nu i-am mai auzit) sau de tineri dirijori români – Cristian Oroşanu, Radu Postăvaru. Una dintre surprizele perioadei este prezenţa lui Cristian Mandeal (pentru a doua oară în ultimii ani) la pupitrul Orchestrei de Cameră Radio. Soliştii invitaţi sunt de facturi diverse, aspectul cel mai interesant fiind abundenta prezenţă a unor tineri instrumentişti români (din ţară sau diaspora) aflaţi în plină dezvoltare a carierei: violonistul Eugen Ţichindelean, marimbafonistul Bogdan Băcanu, pianista Dana Ciocîrlie, pianistul Horia Mihail, violonistul Remus Azoiţei etc. Reapar frecvent soliştii „casei” – Alexandru Tomescu, Cristina Anghelescu, Dana Borşan sau cvartetul Voces –, Corul Radio propune noi concerte interesante a cappella dar are, după cum spuneam şi o susţinută activitate vocal-simfonică, iar concertele educative îşi menţin ritmul.

Este evident că publicul nu va avea motive să ocolească Studioul de concerte al Radiodifuziunii, o promovare mai amplă decât de obicei a concertelor putând asigura săli pline în majoritatea serilor.

0 comentarii

Publicitate

Sus