Apoi, în 1998, la 33 de ani, fără să mai aştept criza care se spune că îi pândeşte pe bărbaţi la vârsta lui Iisus, am dat curs, în sfârşit, cererii imperative a profesorului şi mentorului meu, profesorul nostru de estetică Cezar Radu şi m-am înscris la filosofie, ca student bătrân deja, apoi am trecut la doctorat cu profesorul Vasile Morar, care, dinspre estetică, îndruma pe teme de etică atunci şi am încercat să propun o trecere în revistă a perspectivelor filosofice contemporane, atunci, asupra spaţiului public. Teza, pe care am scris-o în mare în cele şase luni de la Collegium Budapest Institute of Advanced Studies, în 2000, a fost susţinută în 2002.
După filosofie, am renunţat, practic, la tema arhitecturii autohtone ca obiect de cercetare, dar am scris în permanenţă despre actualitatea urbanistică în rubricile pe care le-am susţinut în Tineretul Liber, apoi în Libertatea, prin 1995, apoi la TVR, cât timp a stat acolo Bedros Horasangian, prin 1997, dar şi în Românul Liber, condus pe atunci de prietenul mai vîrstnic arh. Ion Mircea Enescu, prieten cu Ion Raţiu, la rândul său. După ce am devenit şi vecini în Drumul Taberei, întâlnirile mele cu domnul Enescu şi cu doamna sa, Florica, au fost momente preţioase de descoperire a lumii educate înainte de război şi care a luat comunismul în plin, inclusiv carceral. Practic, l-am forţat pe Ciuli Enescu să scrie Arhitect sub comunism, în colecţia pe care o începusem în 1999 la editura Paideia, condusă de profesorul meu de la filosofie, Ion Bănşoiu.
De domnul profesor Bănşoiu mă leagă pe mai departe o caldă prietenie intelectuală şi de ghiduşii arhitecturale la conăcelul familiei, de la Măgurele, dar şi aproape 60 de titluri în colecţia de filosofia spaţiului şi teoria arhitecturii, numită Spaţii imaginate. Colecţia a primit premiul Bienalei de arhitectură din 2000 (dar, altfel, eu nu l-am primit niciodată şi am avut doar două nominalizări; pentru ca lucrurile să nu mai fie atât de stânjenitoare şi pe faţă, am renunţat, din 2016, să mai propun cărţile mele judecăţii, dar am participat în jurii, o dată la anuală şi o dată la Bienală, după aceea au încetat şi aceste invitaţii).
Despre cursurile predate la Mincu în aceşti ani, data viitoare.
(va urma)