Jubilee Church - Richard Meier & Partners Architects
Dar modul în care Meier face uz de această geometrie simbolică se desparte de folosirea ei tradiţională. Cele două registre sunt despărţite net în plan, iar nu pe înălţime: biserica propriu zisă este anvelopată de o serie de fragmente de sfere (cereşti?) între care se află zone de sticlă transparentă. Spre deosebire de biserica tradiţională aşadar, pare că aceasta este rabătută spre dreapta (nord), astfel încât porţiunile rectangulare de cupole să stea practic în picioare, protejând ca nişte mâini deschise pe jumătate faliile verticale de sticlă, prin care se văd, deopotrivă, cerul şi pământul. Ce întreabă, de fapt, arhitectul? Cerurile ne stau doar deasupra, sau pot fi
Dinspre nord privind, nu vedem decât straturi succesive de zid curb, perfect opac. Dinspre vest către est privind însă (direcţia privilegiată de privire din exterior şi de parcurgere în interior a bisericii), vedem de data aceasta doar feliile de transparenţă mărginite de muchia zidurilor şi, articulând biserica cu spaţiile sale sociale, turnul clopotniţă.
Dio Padre Misericordioso (facebook.com)
Mai este ceva, dacă privim spre altar, înăuntru fiind. Spre răsărit, spaţiul fuge către exterior, indicând un punct de fugă dincolo. Dincolo de ce? Simbolic vorbind, în naos suntem dincolo, în ceruri, iar în altar suntem dincolo de ceruri, orice va fi însemnând aceasta? Dar ce poate să însemne, atunci, dincolo de altar? Am găsit câteva biserici care au această temă, la Mario Botta de pildă Church San Giovanni Battista by Mario Botta | Church architecture / community centres (architonic.com), dar şi la Karlskirche, la Viena, a lui Fischer von Erlach (Karlskirche Vienna Interior High Resolution Stock Photography and Images - Alamy), în plin secol al