Cu şapte ani în urmă, compozitoarea Mihaela Stănculescu-Vosganian şi coregrafa Liliana Iorgulescu puneau la cale apariţia unui grup ce urma să se ocupe de interpretarea muzicii şi dansului contemporan, grup cu formulă extensibilă în care era inclus un număr variabil de instrumentişti, solişti vocali, dansatori sau compozitori.
Aşadar, în funcţie de tipul de proiect urmărit – spectacole propriu-zise (pe scene convenţionale sau în spaţii neconvenţionale), expoziţii de artă vizuală, lansări de disc – Interart arată altfel, dar de fiecare dată a promovat un gen de spectacol sincretic, bazat pe o muzică şi pe o coregrafie originale, antrenând diferite personalităţi artistice din ţară si străinătate.
Istoricul grupului este marcat de multiple evenimente ce pot fi plasate în perimetrul artei experimentale. Un prim turneu în Statele Unite sub denumirea ACCORD - Romanian Contemporary Music and Dance – avea loc cu participarea coregrafei şi dansatoarei Liliana Iorgulescu, a lui Emil Sein (clarinete/saxofoane), Harry Tavitian (compoziţie/pian) şi Mihaela Vosganian (compoziţie/pian/coordonator artistic). După apariţia unui CD cu muzică de cameră şi simfonică aparţinând compozitoarei Mihaela Vosganian şi avându-i ca protagonişti pe doi dintre membrii grupului - Barrie Webb (trombon) şi Emil Sein (clarinete/saxofoane), urmau alte două turnee, la Roma şi Veneţia în 2001 şi la Geneva, în 2002.
Importante festivaluri din Bucureşti, precum Gala de Dans din 2002 de la Teatrul Odeon sau ultimele patru ediţii ale festivalului Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi (2002, 2003, 2004, 2005) au avut în program grupului Interart, de cele mai multe ori ansamblul beneficiind de participarea artiştilor Irinel Anghel (compoziţie, pian, acordeon, chitară electrică), Andrei Kivu (violoncel, tuba, piri hun), Mihaela Vosganian (compoziţie, percuţie/coordonator artistic), Liliana Iorgulescu (regie/coregrafie/dans), Răzvan Mazilu, Vlad Iachim, Andreea Duţă (dans). În tot acest timp, nu au lipsit noi turnee la Roma şi Paris în 2003, în Grecia, la Atena şi Corint) în 2004 sau în Israel, la Ierusalim şi Tel Aviv în 2005 şi din nou la Roma în urmă cu trei luni.
Tipul de spectacol pe care îl promovează mai frecvent în ultimul timp grupul de muzică şi dans contemporan Interart implică un flux de aproximativ 90 de minute, în care alternează piese instrumentale cu momente coregrafice, spectacolul adresându-se în principiu unui public iniţiat, dar având bune răspunsuri şi din partea publicului larg deschis către arta contemporană. Acest spectacol este adaptat de fiecare dată din punctul de vedere al regiei, scenografiei sau luminilor la spaţiul de desfăşurare al evenimentului. Concepţia muzicală se bazează de obicei pe ideea succesiunii unor lucrări de sine stătătoare, fie piese pentru instrumentale cu/fără bandă electronică care explorează posibilităţile instrumentelor, interpretate live de solişti ale căror prestaţii interpretative implică şi jocul de scenă, fie piese pentru diferite ansambluri muzicale, folosite sub forma înregistrată, ca suport muzical pentru momentele coregrafice. Legătura între dans, muzică şi arte vizuale propusă de Interart propune un limbaj sincretic complex, o formulă de spectacol ce are un impact tot mai puternic în conştiinţa omului modern.
În viitorul apropiat, grupul Interart are în agenda sa de turnee participarea la Expoziţia mondială de la Aichi, în cadrul unui turneu în Japonia din perioada 15-20 august, ce va implica prezentarea spectacolelor de muzică şi dans contemporan “Timpuri paralele” şi “Ritualuri” (cu participarea rapsodului Grigore Leşe) şi un alt turneu în Statele Unite în octombrie, la Los Angeles şi New York, unde vor susţine mai multe spectacole, concerte şi workshopuri. Iar la Bucureşti, îi veţi putea vedea la MultiSonic Fest, între 22 şi 25 septembrie, avându-l ca invitat pe clarinetistul şi improvizatorul german Helge Harding.