Bogdan Ghiu
Propunere de înfiinţare
a unui departament funcţional integrat în cadrul MNAC
Draft
01/01.02.2016
Document de lucru
Unitatea MNAC Docu-Media (MNAC Docu-Media Unit)
Patrimonializare şi valorificarea patrimoniului. Patrimonializarea şi valorificarea
patrimoniului sînt practic una şi aceeaşi operaţie: un element de arhivă,
depozit, colecţie etc., dar în special o menifestare actuală nu devine cu adevărat
obiect de patrimoniu, adică nu i se adaugă valoare, decît dacă este valorificat
ca atare, iar valorificarea patrimoniului înseamnă considerarea arhivei,
depozitului, colecţiei şi în special a menifestărilor din prezent din
perspectiva transformării lor în obiecte de patrimoniu. Dincolo de încadrarea
juridică, patrimonializarea presupune selecţie şi schimbare de statut, care înseamnă
schimbarea tratamentului la care este supus un obiect/manifestare. Este o
perpectivă infra-critică.
Pornim de la
principiul că nicio manifestare din cadrul MNAC nu trebuie să rămînă
nedocumentată şi neexploatată multi-medial, deci patrimonializată-valorificată
patrimonial, altfel spus explotată şi speculată specific.
Prin această strategie
de domentare-valorificare, MNAC nu face decît să pună în practică şi să intensifice
misiunea educativă, pedagogică şi formatoare care îi revine ca instituţie
publică de cultură. Ea va avea, de asemenea, darul de a realiza şi de a
disemina imaginea publică favorabilă a MNAC
1.
Audio-video
Practic, fiecare
expoziţie şi manifestare organizată de MNAC şi în cadrul MNAC va fi supusă unui
tratament multi-medial, fiind multiplicată şi valorificată în special audio-video,
dar şi print.
Asta presupune:
interviuri, discuţii exclusive cu artiştii şi/sau curatorii realizate de
jurnalişti, critici de artă, comentatori şi specialişti din afara muzeului şi
din interiorul acestuia, tururi ghidate ale expoziţiilor, sesiuni de întrebări-răspunsuri
cu publicul, seminarii academice etc. Tipul, profilul şi dimensiunile fiecărui
material în parte, invitaţii şi punctajul discuţiilor sînt decise în cadrul
MNAC Docu-Media Unit. Materialele vor fi traduse şi subtitrate în română dacă
se vor desfăşura în limbi străine şi, respectiv, în româneşte dacă vor fi în
alte limbi.
Ele vor fi postate
parţial pe siteul MNAC, accesul la documentele integrale fiind contra cost. Ele
vor fi proprietatea MNAC prin cesiune de drepturi, ceea ce poate presupune
unele costuri, dar şi posibilitatera vînzării (valorificării) lor.
Majoritatea
acestor materiale critice şi, implicit, de promovare, cu mare potenţial de
marketing, vor fi audio-video, realizate la rîndul lor de artişti video, ceea ce nu va face decît să le adauge valoare.
Documentarea-valorificarea
video va fi preponderentă şi continuă, multiplicînd, de fapt, activitatea MNAC,
ea avînd dublul avantaj de a fi, pe de o parte, mai puţin costisitoare şi, pe
de altă parte, de a fi "la modă", în acord cu gustul epocii.
De asemenea,
activitatea de documentare-valorificare va avea şi meritul intern de a integra, articulînd-o şi orientînd-o
strategic, activitatea tuturor compartimentelor MNAC, însăşi programarea fiind
efectuată prin feedback anticipat al activităţii de documentare-valorificare,
care devine astfel, cum spuneam, şi un vector de promovare.
2.
Organizare de
evenimente conexe (în vederea valorificării evenimentelor principale)
Materialele video
de diverse tipuri pot fi înregistrări cu
public, performative, live, ceea ce multiplică canalele de
diseminare şi include în spectacol reacţiile publicului ca îndemn pentru reacţiile
publicului virtual. Se pot inventa activităţi specifice concepute tocmai în
vederea valorificării şi a diseminării lor multimediale.
Economia de mijloace
este evidentă: printr-o strategie integrată de concepţie a laturilor
documentare, valorificare şi, deci, programare şi, implicit, promovare, se pot
atinge ţinte diferite, pe canale diferite şi prin evenimente unice.
3.
Print
Activitatea de
print trebuie să se supună noii economii a rarităţii,
deci a extra-valorii printului în
actualul context medial conceput de instantaneismul audio-video.
Tipăriturile MNAC
vor fi polarizate: tipărituri uzuale, imediate, de informare, şi publicaţii
care vizează o durată mai lungă, o arhivare de lux. Altfel spus, iconografic,
tipar de foarte bună calitate, iar discursiv, problematizare, conceptualizare, critică,
etc.
4.
Televiziune internă,
streaming video live
(în cazul unor evenimente), pe siteul muzeului.
Concluzii
În ansamblu, strategia
MNAC Docu-Media Unit va asigura atît un palier
(pol) audio-video continuu interactiv,
"popular" prin însuşi mediul abordat, coextensiv activităţii ca atare a MNAC şi
provocînd, în plus, noi tipuri de activităţi care să îmbogăţească paleta
instituţional-expresivă, deci atractivitatea publică a muzeului, cît şi un nivel print "înalt", "de lux", academic,
problematizant şi chiar monumentalizant, care să urmărească nu doar
sincronicitatea cu tematizări şi conceptualizări actuale ale artei, ci să încerce
să-şi asume discutatea dintr-o perspectivă regională specifică, deci creaţia tematic-conceptuală.