13.10.2005
După ce te obişnuieşti cu condiţionările de amplificare ale Sălii Palatului în timpul Festivalului “George Enescu”, acustica superbă a Studioului “Mihail Jora” al Radiodifuziunii te încântă efectiv.

Şi toate acestea devin şi mai evidente când Orchestra de Cameră Radio tratează deschiderea de stagiune cu seriozitatea cu care s-a prezentat şi în urmă cu doar câteva săptămâni, în festival. Poate doar surpriza schimbării orei (19.00 în loc de 19.15) să fi fost deconcertantă pentru public, obişnuit altfel în ultimii ani, dar important este că şi aceste spectacole vor începe la oră fixă, aşa cum este firesc. Opţiunea pentru enesciana Piesă polifonică (Fugă la 4 voci) opus antum, transcripţie pentru orchestră de coarde şi cadenţe de Theodor Grigoriu poate fi explicată doar prin necesitatea de a marca original anul Enescu după un festival plin de astfel de evenimente. Faptul că doi dintre instrumentiştii de seamă ai Orchestrei de Cameră Radio – violoniştii Valentin Năstasă şi Gabriel Dănilă – au oferit publicului solo-uri încântătoare în această bine scrisă, de altfel, piesă de şcoală trebuie consemnat alături de sonoritatea rotundă a orchestrei de coarde, a cărei bună comunicare cu Horia Andreescu s-a dovedit şi în acest concert specific, aş spune, prin repertoriu, pentru menirea Orchestrei de Cameră Radio, tot mai individualizată în ultimul timp în repertoriile concepute de conducerea formaţiilor şi respectiv de directorul acestora, Nicolae Costin.

Concertul pentru pian şi orchestră de Schumann a avut-o ca protagonistă pe Eliso Virsaladze, pianista georgiană ne fiind la prima întâlnire cu formaţiile muzicale ale Radioului şi impresionând de fiecare dată printr-o demnitate aparte a actului interpretativ, mai ales în repertoriul romantic în care este, de altfel, specialistă.

Totuşi, nu putem ignora faptul că seara a fost într-o oarecare măsură sărbătoarea exclusivă a lui Horia Andreescu, care în pauza concertului şi-a lansat un nou CD apărut la Editura Casa Radio, cu un program Beethoven, Berlioz, Sibelius. Cine nu ştia deja, află din programul de sală că Horia Andreescu a semnat mii de minute de înregistrări speciale la diferite radiodifuziuni, dar şi peste 50 de titluri de albume, dintre care 13 cu orchestre din străinătate şi opt cu lucrări de Enescu (majoritatea cu Orchestra Naţională Radio) pentru casa Olympia din Londra. Iar prin acest nou CD, remarcabil atât din punct de vedere tehnic, cât şi artistic, discografia sa se îmbogăţeşte cu lucrări agreate de publicul larg, dar reprezentative şi în faţa specialiştilor, care întotdeauna vor avea ca referinţă interpretări comparate şi mai mult sau mai puţin comparabile.

Opţiunea pentru selecţiunile din muzica baletului Făpturile lui Prometeu op. 43 de Beethoven reprezintă încă una din provocările repertoriale pe care ni le face Horia Andreescu. Am descoperit astfel în interpretarea sa plină de limpezime o muzică încântătoare, de o plasticitate proprie partiturilor concepute pentru balet. Interesant este că sugestivitatea muzicii, aproape vizuală în virtuţile ei descriptive a fost perfect pusă în valoare de Horia Andreescu prin intermediul Orchestrei de Cameră Radio care într-adevăr a confirmat în acest concert aşteptările pe care ni le făcusem la festival. Vom avea ocazia să-l reauzim pe Horia Andreescu în curând, la începutul lunii noiembrie, cu Orchestra Naţională Radio, când va aborda într-o seară muzicală inclusă în stagiunea Uniunii Europene de Radio Concertul pentru orchestră de coarde de Paul Constantinescu, Till Eulenspiegel şi Dansul Salomeei de Richard Strauss, alături de primul concert de Chopin cu pianistul Martino Tirimo.


0 comentarii

Publicitate

Sus