23.02.2006

Unul dintre cele mai interesante evenimente muzicale ale sezonului, concertul aniversar Georgeta Stoleriu desfăşurat la Sala Radio, a reuşit să facă neîncăpătoare sala chiar la o seară de stagiune a Orchestrei de Cameră Radio, care alături de Corul Radio şi dirijorul Ludovic Bacs a acompaniat o pleiadă de soliste foste studente ale celebrei noastre cântăreţe.

Cele cinsprezece soprane şi mezzo-soprane care s-au adunat din Bucureşti, din ţară sau din întreaga lume pentru a participa la acest concert Mozart dedicat Doamnei care le-a îndrumat paşii în arta cântului aveau în comun faptul de a fi studiat la un moment dat cu Georgeta Stoleriu. Altfel, nivelurile de performanţă sau de formă pe care le reprezentau fiecare erau extrem de diferite, ceea ce a conferit serii un aer de normalitate, de proiecţie realistă a realizărilor şcolii de cânt româneşti din ultimele două decenii.

Ruxandra Vodă şi Ruxandra Donose

Apreciată de fiecare dintre studentele ei nu numai pentru valoarea profesională şi pentru arta pedagogică, ci şi pentru extraordinarele calităţi umane, Georgeta Stoleriu – una dintre cele mai importante soprane române, în special în repertoriul vocal-simfonic şi cameral – a dat lumii, paradoxal, mari voci de operă. Vârfurile serii au fost, aşa cum ne şi aşteptam, chiar acele interprete care fac o carieră internaţională spectaculoasă, aflată acum în perioada de maxim succes.

Nu vom putea aminti aici toate numele care au acceptat invitaţia de a cânta în acest concert aparte, dar ne vom opri asupra câtorva pesonalităţi deosebite. Una dintre ele este temperamentala soprană Ruxandra Vodă, care a intrat în scenă cu dificilul motet Exultate Jubilate de Mozart pentru a reveni într-un duet plin de spirit cu Felicia Filip din Nunta lui Figaro, punctul culminant al apariţiilor ei fiind întâlnirea cu Ruxandra Donose în duetul Fiordiligi – Dorabella din Cosi fan tutte. Transpunându-se complet în “costumul” personajului, atât vocal cât şi actoriceşte, Ruxandra Vodă şi-a găsit o parteneră perfectă în Ruxandra Donose, cu o evoluţie perfect controlată din punct de vedere tehnic şi în plus, încântătoare şi extrem de feminină, cei doi metri pătraţi pe care i-au avut la dispoziţie între podiumul dirijorului şi concert-maestrul orchestrei fiindu-le de ajuns celor două pentru a ne seduce definitiv în doar câteva minute. De altfel, Ruxandra Donose – mezzo-soprană ale cărei recente succese la Covent Garden, Festivalul de la Glyndebourne, Salzburg sau Zurich sunt de notorietate – a revenit înainte de pauză cu pretenţioasa arie a lui Sextus din Clemenţa lui Titus, în construcţia căreia a aplicat o autentică strategie scenică, gradând cu inteligenţă efectul muzical şi reuşind să captiveze publicul cu o lucrare mozartiană aproape necunoscută la noi.

Georgeta Stoleru

Celelalte două cântăreţe venite din afara ţării care au contribuit la succesul serii au fost Adina Niţescu şi Ileana Tonca. Mai cunoscută pentru repertoriul puccinian, în care a repurtat mari succese pe scene ca Metropolitan Opera, Scala din Milano, Deutsche Oper Berlin sau Balşoi Teatr din Moscova, Adina Niţescu ne-a oferit două momente din Don Giovanni de Mozart, concepţia ei asupra personajului Donna Anna fiind extrem de interiorizată şi punând în evidenţă o voce de o forţă şi o claritate remarcabile. Delicată, concepându-şi cu multă inteligenţă evoluţiile, soprana Ileana Tonca completează “cvartetul” la care ne-am referit cu un profil interpretativ plin de culoare, care suntem convinşi că iese în evidenţă în toate apariţiile ei de la Opera de Stat din Viena.

Poate pare nedrept că la aniversarea sopranei Georgeta Stoleriu am vorbit mai mult despre discipole ale ei, însă sunt convinsă că domniei sale, cea care a a avut ideea acestui concert şi care a generat reveniri pe scena românească, în unele cazuri după foarte mulţi ani, ale unor mari voci la al căror succes a avut o contribuţie incontestabilă, aceste cuvinte îi vor face plăcere ca orice alt cadou de aniversare.

0 comentarii

Publicitate

Sus