"România este, fără îndoială, una dintre țările europene cele mai puțin cunoscute. Toată lumea a auzit de București și Sinaia; știm cu toții că România are exploatări petrolierești, desigur, că țăranii poartă costume minunate. Iar asta, pentru marea majoritate, este tot ce se știe despre România." (Călătorie în România - Sir Saccheverel Sitwell - Introducere - 1938)[i]
Am umblat și voi mai umbla, căutând
Curțile[ii], spațiile care înconjoară o gospodărie, expuse de multe ori privirii curioase din exterior, spații publice care exprimă grija pentru darul Naturii și personalitatea proprietarului, oricine ar fi el, sau a mai multor proprietari succesivi, ori chiar, uneori, expresii artistice marcate de personalitatea acestora. Sau spații închise de ziduri înalte, de case, ceea ce le include în interiorul casei, spații care exprimă intimitatea, spații private.
Strada despre care scriu, azi, în mod special, este strada Georges Clemenceau, o stradă cu o lungime mică, circa 160 de metri, aflată în vecinătatea Ateneului Român, între strada George Enescu și strada Episcopiei. Cu toate scurtimea sa, este o stradă plină de clădiri cu un trecut frumos, este o stradă, în pofida precarității stării fizice a multora dintre acestea, cu un parfum romantic, mai ales în zilele în care nu predomină "parfumul" gazelor de eșapament și zgomotul greu de suportat al motoarelor de mașini sau motociclete.
Sunt câteva curți, mai mult sau mai puțin vizibile din exterior, care respiră o istorie trecută, plină de mândrie.
Grup de imagini ale clădirii de la nr. 7, strada Georges Clemenceau, opera arhitectului francez Paul Gottereau, inițial locuința acestuia.[iii]
Oamenii trec, de foarte multe ori, pe lângă clădiri, unele dintre acestea adevărate opere de artă, atât prin alegerea detaliilor de arhitectură, bogăția și corectitudinea acestora, cât și prin mesajele aruncate peste timp. E vorba de acei oameni care au amestecat stăpânirea profesiei, fie că erau arhitecți, ipsosari, sculptori, pictori sau chiar bogați luminați de atunci, cu dragostea pentru aceste locuri și ambiția ca ele să devină repere ale culturii ce se năștea.
După optzeci și ceva de ani, România a devenit cunoscută și datorită unor oameni care au impresionat lumea întreagă... Nu îmi doresc să insist pe această temă, dar nu mă pot face că nu știu că România a intrat, cu pași mici, cei drept, în Europa, și apoi în lume, în perioada, scurtă din păcate, a monarhiei, și că în aceste timpuri tulburi de azi există oameni care vor să reafirme o Românie ce trece cu greu de bariera pusă de comunism. În cartea mai sus pomenită, autorul subliniază că, în cei șapte ani de domnie, regele Carol al
De strada Georges Clemenceau mă leagă amintirea multor drumuri, dar și lucrul la un proiect comandat de familia Ceaușescu pentru "Casa de modă"[v], la care am făcut echipă cu arhitecta Rodica Ionescu. A fost o muncă incredibil de apăsătoare, fiind în permanență urmăriți de diferite persoane plasate mai sus sau mai jos în activul de partid (îmi amintesc de "intervențiile" "șefului de șantier" numit de "biroul doi", Paul
Mai sunt și alte case de pe strada Georges Clemenceau:
Și apoi, dacă umbli... găsești și alte locuri ale căror poveste ar fi de aflat...
A fost o străduță (fără nume) care făcea legătura între Strada Pictor Aman și biserica Sfântul Nicolae
Curtea Ateneului Român / Curtea Casei General Nicolae Dona, pe strada General Dona nr. 12 / un gang pe strada Amzei
Curtea interioară a unor ansambluri de trei
Ceea ce era curtea de onoare a sălii de ședințe a comitetului central al PCR. Există speranța că va deveni o adevărată sală de spectacole? Azi, fosta curte de onoare este o parcare supraaglomerată, mai bine zis un loc unde "se lasă mașinile" / un gang cu vedere spre fosta intrare la Institutul de Arhitectură "Ion Mincu" (azi UAUIM) / Dacă treci pe aici, calci peste mormântul Bisericii Enei (Ianei)
Deși spațiul curții este de cele mai multe ori izolat, fie cu un gard transparent, fie cu un gard opac, chiar dacă e spațiu privat ori spațiu public, el face parte din configurația orașului, prin formă și amenajare participă la vibrația vizuală a orașului. Ar trebui să ne iubim mai mult semnele venite din trecutul orașului, măcar câteva liniuțe în sus pe un grafic al sentimentelor.
Această "adunătură" de case - unele lângă altele, unele peste altele, unele mai mici, altele mai mari, unele mărețe, altele, destul de multe, modeste -, "adunătură" cu multe întortocheri, cu lumină, umbre și întuneric, este locul nostru și îl avem așa cum
Nu vreau ca aceste rânduri să se termine fără o referire la Curtea Veche, unul dintre cele mai frumoase și importante locuri pentru istoria Bucureștiului, rămas încă în picioare. Fără să mă refer la starea sa, ci numai
Răsfoind paginile unui cronicar de excepție, Constantin Gane[vi], din a sa carte Trecute vieți de Doamne și Domnițe[vii] am smuls un pasaj care ne duce înapoi cu mai mult de trei sute de ani, în timpul domniei lui Constantin Brâncoveanu, despre care scriitorul Gane spune că este "pentru artele frumoase una dintre cele mai vrednice". Curtea Domnească, numită Curtea Veche, a fost luată în grija sa de Voievod, care a
Ziua, toate curțile au multă lumină dăruită de soarele care ne iubește, încă. Ar trebui să strângem
(Octombrie 2022, București)
[i] Călătorie în România / Sir Sacheverell Sitwell, trad., cuv. înainte și note de Maria Berza, fotografii de A. Costa, Richard Wyndham și alții, București, Humanitas, 2022
[ii] curte sf [At: CORESI, EV. 107 / Pl: ~rți / E: ml *curtis, fr cour] 1-2 Spațiu împrejmuit în jurul unei clădiri, al unei gospodării etc. 3 (Îla) De ~ Care trăiește pe lângă casa omului Si: domestic. 4 (Înv) Locuința de la țară a moșierului. 5 Palatul de reședință al unui suveran. 6 Totalitatea persoanelor cu funcții înalte la palatul unui suveran. 7-9 (Îs) ~ de casație Instanță juridică supremă, care judecă recursurile aproape numai din punctul de vedere al formei, cu drept de casare (cu localul și/sau personalul aferent). 10-12 (Îs) ~ supremă Instanță superioară care judecă recursurile atât în fond, cât și în formă (cu sediul și/sau personalul aferent). 15 (Îs) ~ de apel A doua instanță unde se judecă recursurile făcute contra sentințelor primei instanțe (cu sediul și/sau personalul aferent). 16-18 (Îs) ~ de conturi Instanță judiciară însărcinată cu controlul cheltuielilor publice (cu sediul și/sau personalul aferent). 19-21 (Îs) ~ cu juri Instanță de judecată în care verdictul este dat de jurați (cu localul și/sau personalul aferent). 22-24 (Îs) ~ de fond A doua judecată a recursului contra deciziei primei judecăți (cu localul și/sau personalul). 25-27 (Îs) ~ marțială Instanță militară în timp de război (cu localul și/sau personalul). 28-30 (Îs) ~ constituțională Organ superior de justiție care supraveghează aplicarea constituției în stat (cu localul și/sau personalul). 31 Omagiu măgulitor adus unei femei în semn de afecțiune, spre a-i câștiga favoarea, simpatia, dragostea Si: curtenire; sursa: MDA2 (2010) - dexonline.ro/curte
[iii] Paul Gottereau - http://arhivadearhitectura.ro/arhitecti/paul-gottereau/
[iv] Ibidem, pag.19
[v] 1989 - la institutul unde eram angajat (IPROCOM) ni s-a comandat de către ministerul Industriei Ușoare amenajarea a două clădiri (de patrimoniu îmi permit să zic!) aflate, una pe strada Georges Clemenceau nr. 6 și cealaltă la nr. 2, colț cu strada George Enescu. Nu am reușit, deși am muncit într-un ritm infernal, cot la cot cu arhitecta Rodica Ionescu și proiectanții din atelierul nostru, să refacem decât parțial tâmplăria vitrinelor, a intrărilor și câteva uși interioare.
[vi] Constantin Gane, (1885-1962), "prozator și memorialist, descendent din vechea familie a Găneștilor..." humanitas.ro/constantin-gane