Ruxandra Donose, mezzo-soprana română a cărei carieră aparţine lumii de mai bine de 10 ani, a revenit de mai multe ori în ţară pe scena Ateneului sau a Sălii Radio. Dar la opera din Bucureşti vine pentru prima oară. Nu de mult, ne mărturisea care ar fi cauzele acestei "întârzieri": "Cu Opera Română într-adevăr situaţia s-a dovedit a fi mai complicată. Unul dintre motive a fost acela că programul meu a fost şi este fixat pe câţiva ani înainte, iar planificarile la Opera Română se făceau în cel mai fericit caz cu câteva luni înainte, eliminând aproape din start posibilitatea unei întâlniri în calendar."
Ruxandra Donose revine la Bucureşti după un sezon foarte plin, lunile de vară purtând-o la diverse festivaluri la Las Palmas (pentru Idomeneo de Mozart), la Cincinnati pentru Povestirile lui Hoffmann), la Cortona, în Italia pentru o serie de concerte cu arii de Mozart, cu Şeherazada de Ravel şi un concert-gală cu arii şi duete din opere alături de Anna Netrebko şi Dimitri Hvorostovsky şi, nu în ultimul rând, la Festivalul de la Salzburg, pentru La Finta Giardiniera de Mozart.
Spectacolul de la Bucureşti este inclus în festivităţile generate de Summitul Francofoniei şi este aşteptat de lumea muzicală cu o curiozitate şi un interes evidente. Am mai văzut-o pe Ruxandra Donose în rolul Carmen înainte de lansarea ei pe scenele internaţionale, la opera din Constanţa. Versiunea cu care solista a avut însă ecouri de presă şi de public extraordinare a fost "prima Carmen blondă" din lume. "A fost prima producţie de Carmen pe care am făcut-o pe o scenă internaţională", ne declara Ruxandra Donose. "Iar faptul că a fost o Carmen blondă, neconvenţională, care a reuşit să convingă, în pofida comodităţii cu care lumea aşteaptă clişeele a fost important pentru devenirea mea profesională, în sensul că mi-a confirmat faptul că felul în care mă apropii de un rol este cel corect. A contribuit de asemenea la consolidarea renumelui meu de artistă cu personalitate scenică, în slujba adevărului artistic. Ideea este de fapt aceea că un personaj se conturează din interior şi nu cu ajutorul unor artificii exterioare. Aşadar culoarea părului, inclusiv la Carmen, nu contează".
Am mai vorbit cu Ruxandra Donose despre Carmen şi în urmă cu mai mulţi ani, comentând apariţia ei succesivă în diferite producţii ale acestei opere la Praga, la Viena, la Leipzig şi vorbind despre efortul pe care îl presupune adaptarea ei la acest rol. "Cu siguranţă găsesc în mine ce-i trebuie lui Carmen ca să fie convingătoare. Dar depinde foarte mult şi de ce aşteaptă lumea să vadă în acest rol. Pentru că, în final, noi propunem şi publicul dispune. Eu nu sunt o ţigancă focoasă! Am mult temperament, care dă şi pe dinafară câteodată, dar sunt blondă şi relativ longilină. Nici vorbă de forme planturoase. Dacă lumea vrea să vină să vadă această imagine a lui Carmen pe care şi-a format-o de când există Carmen e posibil să nu fie neapărat satisfăcută cu ceea ce ofer eu în Carmen." Va fi cu siguranţă interesant de văzut către ce direcţie va îndrepta rolul Ruxandra Donose în producţia de la Bucureşti, montarea nefiind nici pe departe una de avangardă.
După spectacolul cu Carmen de la Bucureşti va începe pentru Ruxandra Donose un an foarte plin, dedicat în mare parte repertoriului belcantist. Este vorba despre rolul Desdemona în Othello de Rossini la New York, Giovanna Seymour în Anna Bolena de Donizzetti, la Viena, din nou Cenuşăreasa la Glyndebourne, Elena în La donna del lago de Rossini la Berlin. Printre aceste producţii de operă sunt programate concerte de muzică franceză, precum Poemes de l'amour et de la mer de Chausson la New York, Damnaţiunea lui Faust Berlioz la San Francisco şi o foarte interesantă premieră mondială absolută a operei The Fly de Howard Shore, la Los Angeles, sub bagheta lui Placido Domingo.
Aşadar, în 26 şi 27 septembrie, nu pierdeţi la Opera din Bucureşti Carmen de Bizet cu Ruxandra Donose în rolul titular.