Fragmente din prezentarea sintetică a pieței de carte românești în cadrul Tîrgului de Carte de la Praga, cu ocazia ediției-pilot a platformei CEEMP (Central and East European Book Market), 11-12 mai 2023.
Felicitări pentru ideea acestei întâlniri! Mă bucur că mă aflu aici la această ediție inaugurală, fondatoare a CEEBM. Culturile și literaturile din Centrul și Estul Europei au particularități și contribuții irepetabile la cultura europeană și mondială (dacă n-ar fi decât alimentarea avangardelor, artistice și teoretice, europene + tonalitatea specifică de umor și absurd), au o istorie particulară, dar trebuie să iasă din minorat și dependență, din provincialism chiar, să se asume ca sumă de diferențe, externe și interne - deci să se auto-organizeze și auto-instituționalizeze, să-și constituie (intern) o dinamică proprie și (extern) o voce proprie. Suntem aici ca să ne cultivăm creator diferențele, între noi și ca "zonă", ca "spațiu" distinct, care trebuie să devină o cutie de rezonanță în spațiul european.
CEEBM este o șansă pentru toate piețele de cartre naționale, prinse între două constrângeri, două pericole: nu pot rămâne doar naționale, dar nici nu pot concura cu Occidentul. Trebuie să ne organizăm trans-național, dar local, zonal, regional. Și să ne cunoaștem și să ne traducem între noi.
Sunt un actor implicat ca agent mobil - aici, o ocazie de a mă extrage și de a privi din afară câmpul în care acționez.
Scurtă și brutală descriere (încercare de analiză structurală și contextuală)
Piața românească de carte este una eroică, cea mai mică din Europa. Pandemia nu a făcut decât să agraveze, să amplifice o criză deja existentă, să adauge o criză ocazională unei crize deja structurale, cu rădăcini mult în amonte. Dar poate tocmai asta are ca efect unirea editorilor.
În comunism, exista o poftă de cultură care era însă mai mult derivată, compensatorie, cauzată în principal de cenzură și de restricțiile asupra bunurilor culturale, sectoarele culturale cele mai frecventate fiind teatrul și cartea. După Revoluția din 1989, această foame-refugiu de cultură nu numai că s-a risipit sau se satisface altfel, potrivit pieței deschise a industriilor culturale și de divertisment, dar nici nu au existat politici, la nivel cultural și mai ales educațional, pentru formarea unui public tânăr, pentru crearea și stabilizarea nevoii de carte, de lectură.
(...)
Concluzii
Crize suprapuse, vechi și noi, specific-structurale și global-actuale - dar eroism și realism editorial. Slabă și nesistematică susținere prin politici publice.
CEEBM este o șansă și pentru piața de carte din România, care sper să fie un partener și actor activ. Pentru identificarea și încercarea de a rezolva atât problemele comune, cât și a celor specifice. Pentru un spațiu editorial Central și Est European - să ne putem publica mai mult între noi.
PROPUNERE
Am putea să ne gândim la constituirea unei rețele zonale, adică la "replicarea" acestei inițiative și în țările noastre, în cadrul târgurilor de carte.
Felicitări pentru ideea acestei întâlniri! Mă bucur că mă aflu aici la această ediție inaugurală, fondatoare a CEEBM. Culturile și literaturile din Centrul și Estul Europei au particularități și contribuții irepetabile la cultura europeană și mondială (dacă n-ar fi decât alimentarea avangardelor, artistice și teoretice, europene + tonalitatea specifică de umor și absurd), au o istorie particulară, dar trebuie să iasă din minorat și dependență, din provincialism chiar, să se asume ca sumă de diferențe, externe și interne - deci să se auto-organizeze și auto-instituționalizeze, să-și constituie (intern) o dinamică proprie și (extern) o voce proprie. Suntem aici ca să ne cultivăm creator diferențele, între noi și ca "zonă", ca "spațiu" distinct, care trebuie să devină o cutie de rezonanță în spațiul european.
CEEBM este o șansă pentru toate piețele de cartre naționale, prinse între două constrângeri, două pericole: nu pot rămâne doar naționale, dar nici nu pot concura cu Occidentul. Trebuie să ne organizăm trans-național, dar local, zonal, regional. Și să ne cunoaștem și să ne traducem între noi.
Sunt un actor implicat ca agent mobil - aici, o ocazie de a mă extrage și de a privi din afară câmpul în care acționez.
Scurtă și brutală descriere (încercare de analiză structurală și contextuală)
Piața românească de carte este una eroică, cea mai mică din Europa. Pandemia nu a făcut decât să agraveze, să amplifice o criză deja existentă, să adauge o criză ocazională unei crize deja structurale, cu rădăcini mult în amonte. Dar poate tocmai asta are ca efect unirea editorilor.
În comunism, exista o poftă de cultură care era însă mai mult derivată, compensatorie, cauzată în principal de cenzură și de restricțiile asupra bunurilor culturale, sectoarele culturale cele mai frecventate fiind teatrul și cartea. După Revoluția din 1989, această foame-refugiu de cultură nu numai că s-a risipit sau se satisface altfel, potrivit pieței deschise a industriilor culturale și de divertisment, dar nici nu au existat politici, la nivel cultural și mai ales educațional, pentru formarea unui public tânăr, pentru crearea și stabilizarea nevoii de carte, de lectură.
(...)
Concluzii
Crize suprapuse, vechi și noi, specific-structurale și global-actuale - dar eroism și realism editorial. Slabă și nesistematică susținere prin politici publice.
CEEBM este o șansă și pentru piața de carte din România, care sper să fie un partener și actor activ. Pentru identificarea și încercarea de a rezolva atât problemele comune, cât și a celor specifice. Pentru un spațiu editorial Central și Est European - să ne putem publica mai mult între noi.
PROPUNERE
Am putea să ne gândim la constituirea unei rețele zonale, adică la "replicarea" acestei inițiative și în țările noastre, în cadrul târgurilor de carte.