Cel mai mediatizat eveniment cultural al începutului de an, festivalul Bucureşti - oraş al muzicii organizat de Societatea Română de Radiodifuziune, postul Radio România Muzical "George Enescu" şi Uniunea Europeană de Radio, se încheie vineri, 26 ianuarie la Bucureşti cu un concert având în prim plan două veritabile embleme ale artei muzicale româneşti, dirijorul Horia Andreescu şi violonistul Alexandru Tomescu.
Înainte de a vă povesti pe larg impresii de la cel mai important reper al seriei, opera în concert Stiffelio de Verdi, care a marcat deschiderea festivalului, trebuie să amintim diversitatea programatică care a guvernat această săptămână muzicală, care a cuprins o seară de blues şi etno-blues cu Nightlosers, o altă seară de jazz cu nume reprezentative ale domeniului precum Anca Parghel, dar şi muzică de cameră, corală ori religioasă, reperele rămânând însă cele trei concerte simfonice şi vocal-simfonice susţinute de Formaţiile Muzicale Radio în această ultimă săptămână.
Proiectul Uniunii Europene de Radio "Oraşele muzicii", care urmăreşte punerea în valoare a vieţii muzicale a unui centru cultural a fost iniţiat de Uniunea Europeană de Radio cu câţiva ani în urmă, în fiecare stagiune fiind prezentate patru oraşe muzicale, principiul fiind alternanţa între centrele muzicale celebre şi cele mai puţin cunoscute. Oraşele sezonului 2006-2007 sunt Bruges (septembrie 2006), Washington (decembrie 2006), Bucureşti (ianuarie 2007) şi Berlin (aprilie 2007).
Revenind la proiectul de operă în concert, acesta apare într-o succesiune de propuneri repertoriale pretenţioase, pe care le-am putut urmări pe scena Studioului "Mihail Jora" al Radiodifuziunii în ultimii ani, aproape de fiecare dată în ianuarie - Simone Boccanegra şi Macbeth de Verdi, Puritanii de Bellini şi Gioconda de Ponchielli - concerte care s-au bucurat de fiecare dată de săli arhipline, marcând spectaculos revenirea la viaţa muzicală după "vacanţa de iarnă". Proiectul a fost lansat în anul 2002 de actualul director al Formaţiilor Muzicale Radio, Nicolae Costin şi nu are corespondent în România. Într-adevăr, este nevoie de forţa logistică şi artistică de care dispune Radiodifuziunea pentru astfel de concerte care aduc pe scenă Corul Academic pregătit de Dan Mihai Goia, Orchestra Naţională şi o serie de solişti pe care nu-i auzim prea des pe scenele noastre, toate acestea conferind dimensiunea evenimentului, chiar atunci când este vorba despre o operă din perioada de început a creaţiei verdiene, mai puţin cunoscută.
În rolurile principale s-au aflat de această dată tenorul bulgar Kamen Chanev, soprana Eliane Coelho, solistă a Operei de Stat din Viena şi baritonul Eduard Tumagian, întotdeauna admirat în concertele sale pe scenele bucureştene, ei fiind secondaţi de tenorul Călin Brătescu, basul Emanuel Ion, tenorul Valentin Racoveanu şi mezzo-soprana Oana Andra.
O operă extrem de plăcut de ascultat, chiar dacă nu neapărat originală, Stiffelio prilejuieşte autentice recitaluri protagoniştilor. Iar calităţile dramatice şi vocale ale sopranei Eliane Coelho şi ale baritonului Eduard Tumagian, timbrul strălucitor al tenorului Kamen Chanev, susţinute de înaltul nivel al intervenţiilor celorlalţi membri ai distribuţiei, şi nu în ultimul rând de momentele ce revin corului, au reprezentat sub bagheta lui Nayden Todorov firul conducător al unei producţii ovaţionate care în afara sutelor de spectatori din sală a fost accesibilă în direct şi potenţialilor ascultători din 12 ţări europene.