25.07.2023
Zero Gravity Urbanism (e-flux.com/zero-gravity-urbanism-principles-for-a-new-livability) este cea mai intrigantă expoziție de arhitectură (?) pe care am văzut-o vreodată. Adunate în jurul unui munte de bani, câteva dintre cele mai răsunătoare nume ale arhitecturii contemporane validează fantasmele unui regim tribal, în raport cu care construcțiile din Dubai sunt joacă de copii. Proiectul Neom propune manifeste privitoare la o altfel de locuire (o repetiție cu costume pentru când planeta va fi complet pârjolită și nu vor putea exista decât astfel de ecosisteme artificiale mimând naturalul, sfidând gravitația și, deci, tectonica. Neom înseamnă orașul liniar, un centru industrial numit Oxagon, ceva stațiune turistică și alte câteva proiecte mai mici (cei din orașul liniar trebuie să mai iasă și ei din sandwichul în care - vor fi ales? - or fi fost obligați? - să își trăiască existența). Orașul liniar a mai fost gândit, spre pildă de Le Corbusier (cat.middlebury.edu) în conjuncție cu proiectul Obus pentru Alger (1930-33). Mi-am amintit și de stația orbitală tubulară din Interstellar. Acolo, dacă ridicai ochii în sus, vedeai pajiștea și casa vecinului, iar cer - doar la capetele cilindrului în rotație (ca să genereze gravitație).

Acum, orașul liniar a început deja să fie construit. Caracterul fantast, utopic (în sensul etimologic, de fără loc) sau, mai degrabă, distopic și panopticist la limită (orașul se privește pe sine însuși) nu putea să scape acestor nume gigantice ale modernității târzii. Pot înțelege pe Sir Peter Cook, cu visele sale din Archigram, orașul care pășește și alte bazaconii, sau pe Wolf Prix cu șaizecioptismele primelor experimente cu Coop Himmelblau. Dar pe ceilalți nu îi pot înțelege, decât, poate, în sensul financiar. Mai cu seamă în modul în care cauționează estetic un proiect politic vădit totalitar, de nu cumva concentraționar de-a dreptul - dar sigur claustrofob la scară gigantică, poate planetară. Sper că merită compromisul. Triste sunt justificările în langajul, iarăși, legate de mediu, de resurse, de tot felul de concepte croșetate, iarăși și iarăși, în noua limbă de lemn; la Giardini, apoteoza sunt regimuri militare supra-înarmate; aici, sunt orașe-garnizoană, contraintuitive, anti-tectonice, propuse de regimuri deficitare la toate capitolele care contează cu adevărat: distopii dictatoriale. Păcat, pentru că tehnologia și simulările impresionează, cărțile și cataloagele deja publicate dau iluzia de cercetare serioasă, iar numele mari cauționează proiectul faraonic (nu că nu ar avea și Egiptul propriile fantasme, cu noul Cairo).

 
 
 
 
 

0 comentarii

Publicitate

Sus