În această vară s-a petrecut deja a doua etapă a unui fenomen mai puţin prezent în viaţa noastră culturală şi anume apariţia unei importante formaţii camerale internaţionale în rezidenţă la Ateneul Român, unde susţine o serie de patru concerte şi tot atâtea cursuri de măiestrie de-a lungul anului 2007.
Acest ambiţios program de rezidenţă este iniţiat în cadrul parteneriatului dintre Institutul Cultural Român şi Filarmonica "George Enescu", protagonist fiind Cvartetul Belcea, nu întâmplător condus de o româncă, violonista Corina Belcea. Cele patru sesiuni de masterclass au ca dedicatare trei cvartete de tineri muzicieni români selectate în urma unui concurs la începutul anului 2007, concertul final din luna decembrie urmând să se bucure şi de participarea acestora.
Înfiinţat în 1994 în perioada în care membrii săi (Corina Belcea-Fisher, Laura Samuel, Krzysztof Chorzelski şi Antoine Lederlin) erau studenţi la Royal College of Music din Londra, cvartetul Belcea a avut şansa să se pregătească cu cvartetele Chilingirian, Simon Rowland-Jones, dar mai ales Amadeus şi Alban Berg. Au urmat mari premii obţinute la competiţiile internaţionale de gen de la Osaka şi Bordeaux, Premiul pentru Muzică de Cameră în 2001 şi 2003, decernat de Societatea Regală Filarmonică Britanică, repertoriul lor ce cuprinde creaţii de Brahms, Schubert, Britten, Mozart, Mahler, Faure, Bartók fiind înregistrat în mare parte pe CD. De altfel, Cvartetul Belcea are contract de exclusivitate cu casa de discuri EMI, fiind câştigătorul Gramophone Award în 2001. Au susţinut concerte la European Concert Hall şi BBC, în Marea Britanie şi realizează permanent turnee de la Helsinki la Tokio, de la Zurich la Wellington, în Noua Zeelanda şi la Perth, în Australia.
Cvartetul Belcea a evoluat prima dată în România anul trecut când a prezentat un ambiţios program de cvartete de Bartok, concertul din această vară având în program Cvartetul în re minor KV 173 de Mozart, Cvartetul nr. 14 în la bemol major de Dvorak şi Cvartetul "Razumovsky" nr. 1 în Fa Major de Beethoven. Ceea ce frapează din primele momente la Cvartetul Belcea este preocuparea intensă pentru sensul fiecărei fraze, pentru semnificaţia şi logica stilistică a fiecărei lucrări. Instrumentişti a căror valoare individuală nu mai trebuie probată, membrii cvartetului Belcea au ajuns la un mod de a cânta împreună în care reuşesc să dea senzaţia unui corp comun. Dacă în Mozart totul a decurs sobru, sub semnul perfecţiunii, în sonorităţile romantice ale cvartetului de Dvorak senzaţia unei forţe dezlănţuite şi totuşi canalizându-şi foarte coerent energia te captiva de la primele acorduri. Iar personalitatea extrem de bine conturată a liderului cvartetului, violonista Corina Belcea, a dominat cu discreţie discursul. Vibraţia interioară a fiecărui sunet, un particular simţ al timpului muzical, densitatea sunetului - indiferent de nuanţa, puternică sau de-abia audibilă - sunt doar câteva elemente care definesc calitatea remarcabilă a violonisticii Corinei Belcea. Fără a mai reveni asupra superbei versiuni a cvartetului beethovenian, nu închei fără a vă recomanda ca, dacă nu aţi auzit niciodată cvartetul Belcea, să nu rataţi recitalurile din octombrie sau decembrie de la Ateneul Român, organizate de acelaşi Institut Cultural Român.