27.07.2024
Elena Pherekyde

Asta am auzit de când mă știu. Știam și statuia și îmi amintesc că o cercetam împreună cu mama mea ca să vedem cu cine seamănă, adică, mai bine zis, care dintre urmași / urmașe seamănă cât de cât cu acel cap al unei doamne distinse, cocoțat pe un soclu impresionant. Ni se părea că privită din profil ar semăna cu Cristina, verișoara mea, sau cu mătușa ei, Roxana. Mai multe despre Cristina în Conversații cu oameni dragi (III.1); (III.2); (III.3)

Ce înseamnă autosugestia: am mai pățit eu de-astea în viață, dar cel mai mult m-a amuzat o întâmplare petrecută - acum realizez -, tot în Cișmigiu: eram la un loc de joacă și dădeam în leagăn o altă fetiță, nu pe fetița mea. O doamnă a intrat în vorbă, exclamând: "vai, ce vă seamănă fetița!" Vă dați seama că nu îmi semăna absolut deloc! Tot așa și capul statuii "noastre". Pe scurt, abia relativ de curând, am aflat că minunata doamnă era rudă prin alianță și nu rudă de sânge cu onor familiile Ulubeanu, Mateiu și descendenții. (La numele familiei Mateiu, nu mai există acel "u" final).

Totuși, dacă ne-am mândrit să îi fim rude, dacă încă trecem pe lângă ea și o salutăm cu respect, haide să vedem despre cine este vorba:

Elena Pherekyde, născută Marghiloman (în paranteză fie spus, era sora omului politic Alexandru Marghiloman, care a fost și Prim Ministru între martie și octombrie 1918, într-unul dintre cele mai dificile momente ale existenței statului român modern). Elena fusese doamnă de onoare a reginei Elisabeta a României, Carmen Sylva. Din diversele surse, aflu că era de o mare generozitate, așa încât a meritat statuie în Cișmigiul ei drag, unde era văzută des, la unul dintre chioșcuri, vânzând diverse lucruri în beneficiul nevoiașilor - cum nota jurnalistul și memorialistul Constantin Bacalbașa. Mi-ar fi plăcut să o ajut și eu, și apoi, cu banii câștigați, să fac binefaceri alături de ea. Of, iar am uitat că nu suntem rude de sânge și nu pot spune că dorința mea de a ajuta (păstrând proporțiile!!!!!) îmi vine ca o moștenire genetică pe linia Elena Pherekyde.

Era căsătorită cu Charles Pherekyde, administrator al Domeniilor Regale și primul președinte al Înaltei Curți de Casație și Justiție. El subvenționa în mod generos o mare parte din acțiunile soției sale. Se știe că doamna Pherekyde a fost președinta organizației de binefacere Obolul, iar în timpul Primului Război Mondial a deschis o cantină unde oferea masa unui mare număr de nevoiași. De asemenea, activa în cadrul societății Cultura și ajutorul femeii ca ocrotitoare a mamei și copilului, lucru foarte frumos ilustrat pe soclul statuii "noastre".

Oscar Späthe - soclul statuii Elena Pherekyde

În însemnările zilnice ale Principesei și apoi Reginei Maria a României, dădusem peste un fragment în care se menționa chiar ziua în care i se ceruse acesteia permisiunea de a se amplasa în Cișmigiu un bust al Elenei Pherekyde. Nu am copiat pe loc fragmentul, cartea era de împrumut, iar acum tot caut citatul și nu dau de el. Ceea ce am reținut este sincera apreciere a Principesei Maria față de o doamnă atât de nobilă sufletește și acordul dat pe loc, cu entuziasm.

În ceea ce privește sculptorul care urma să ducă la îndeplinire proiectul, Oscar Späthe, iată câteva date, pe scurt: a studiat la München, la Academia de arte frumoase. Pe lângă portrete - cum este cel al lui Ștefan Luchian sau cel al lui Alexandru Vlahuță -, Späthe a realizat numeroase sculpturi și câteva monumente. Un monument cunoscut se află în curtea castelului Peleș și o reprezintă pe regina Elisabeta cu lucrul de mână (se știe că în ultimii ani ai vieții, regina era pasionată de dantele, lucrându-le ea însăși cu mult talent).

Regina Elisabeta a României
Oscar Späthe - Regina Elisabeta, lucrând

Sculptorul era și membru fondator al societății Tinerimea artistică, insistând pe lângă principesa (pe atunci) Maria să accepte înaltul patronaj al Tinerimii.

Oscar Späthe

Principesa a acceptat provocarea, ea însăși fiind activă și chiar expunând, cu modestie, mici creații personale, care să fie vândute în folosul societății.

Iată o mărturisire a Reginei Maria, făcută în paginile dense ale volumelor memorialistice: Povestea vieții mele:
De la bun început m-au interesat arta românească și starea artelor în România, iar la scurt timp după venirea mea în țară, un grup de tineri artiști mi-au cerut să fiu în fruntea lor și să înființăm o societate pe care am numit-o Tinerimea (artistică). Eram noua generație care mergea înainte, se desprindea de școlile mai vechi, fără să fim însă excentrici. Luchian (...), Vermont (...), Steriadi, Satmari, (...), Petrașcu, Stork, Späthe și alții aparțineau acestei noi mișcări...


Revin la statuia noastră din Cișmigiu, sculptată în marmură de Carrara și înscrisă din anul 2010 în lista monumentelor istorice ale Municipiului București. Spre uimirea tuturor, aproximativ în anul 1990 i-a dispărut capul. Nu ne venea a crede! Era atunci "moda" furtului de busturi. Nu știu dacă s-a aflat ce se întâmpla cu ele, unde ajungeau. E de bănuit și că cei ce le furau le vindeau noilor îmbogățiți pentru "palatele" lor. Nu știm nimic... La statuia noastră avea și soclul valoare, așa că ne bucuram că încă există.

Capul original al statuii

Desigur, după bunul nostru obicei, ne salutam "mătușa" în continuare, ori de câte ori ne plimbam prin Cișmigiu.

Într-o bună zi, mă plimbam cu soțul meu pe umbroasele alei și, privind în zare în direcția statuii, ce credeți c-am văzut? Incredibil, dar adevărat, capul era la locul lui, pe bine cunoscutul soclu.

Are cap... am strigat uimită, emoționată, fericită. Privindu-l de departe, eram convinsă că este bustul inițial. M-am lămurit rapid când ne-am apropiat. Era altul, material diferit, mână diferită. Dar ERA! Așadar, fără a ști cine l-a realizat, îi sunt recunoscătoare autorului (sau autoarei).

Statuia cu cap nou (toamna 2017)

În timp, noi, cei ce o consideram mătușa noastră, am făcut poze în fața statuii. Nu am găsit toate exemplele, dar vă puteți face o idee.

Pot ilustra primul arc peste timp cu o fotografie mai veche, alb-negru, în fața statuii cu bustul original și apoi una din 2017 cu noul cap. În prima poză, frații Matei - Roxana și Alexandru. Fratele lor, Gelu Matei, marele coregraf și apoi Director al Operei Române din București, nu mai trăia, iar Roxana Matei nu este alta decât celebra cântăreață a anilor '60. Nu spun aici mai multe, dar citez un mic fragment în care foarte tânăra pe atunci Margareta Pîslaru evoca întâlnirea cu deja consacrata cântăreață:
Compozitorul Radu Șerban a fost acela care mi-a făcut cunoștință cu Roxana Matei. (...) Roxana se mișca astfel cu o eleganță înnăscută combinată cu firescul interpretării, ceea ce o detașa de restul cântărețelor mature din acea vreme. Avea stil, o pronunție impecabilă, publicul fiind convins că este profesoară de engleză.

Roxana Matei
 
Arc peste timp în fața statuii: Roxana și Alexandru Matei / Nicole Sima

Fără să se lase mai prejos, ramura Ulubeanu a imortalizat statuia care avea vechiul bust, acela de marmură, cu micul Emanuel, prin anul 1990; iar acum, în generația și mai nouă, cu Ezra și Sofia, mămica lui, în anul 2023, statuia având noul cap.

 
Arc peste timp: Emanuel Ulubeanu / Sofia Ulubeanu cu micul Ezra

Să trag o concluzie? Una singură, după cum se poate vedea: AVEM STATUIE ÎN CIȘMIGIU! Iar eu nu mă voi dezminți, salutând-o de fiecare dată, cu respect, pe "mătușa noastră", Elena Pherekyde.

3 comentarii

  • Amintiri prezente
    Cristina Gheorghe, 28.07.2024, 19:22

    Unii dintre noi se nasc cu talentul rar de a integra amintirile și trecutul în prezent și a le pune în valoare nu numai pentru ei înșiși, ci și pentru urmași ! Una dintre aceste ființe înzestrate de fire și de Dumnezeu este verișoara Nicole. Cu farmecul unui condei înaripat de dragostea de familie ( și cea trecută în veșnicie și cea din prezent și cea care va veni în viitor ) ea ne-a dăruit încă un fragment din mozaicul familiei. Cu răbdare și cu meticulozitate de sculptor în cuvinte, Nicole enumeră datele biografice ale doamnei care a inspirat statuia de marmură din Cismigiu și apoi descrie aventura dispariției capului statuii si a înlocuirii sale de către mâini dibace și respectuoase față de trecut. Mulțumim, draga noastră , păstrătoare a memoriilor de familie . Eforturile făcute de tine în lupta cu negura uitării sunt și vor fi apreciate așa cum merită!

  • Are cap! – atât textul sclipitor al lui Nicole, cât şi remarcabila statuie
    Daniela Stefanescu, 30.07.2024, 11:30

    Textul excelent al lui Nicole, plin de informaţii interesante - şi totodată plin de suflet - îmi dă răspuns la câteva întrebări dar îmi şi iscă altele noi.
    Este vorba în proza ei despre distinsa doamnă Elena Pherekyde, născută Marghiloman, doamnă de onoare a reginei Elisabeta a României. Doamna Pherekyde a rămas în istorie ca un om de o mare generozitate, așa încât a meritat statuie în Cișmigiul ei drag, a fost președinta organizației de binefacere Obolul, iar în cadrul societăţii Cultura și ajutorul femeii a activat şi ca ocrotitoare a mamei și copilului. Astfel primesc răspuns la prima întrebare pe care mi-o pusesem de-a lungul anilor când treceam în Cişmigiu pe lângă statuia doamnei. De ce pe soclul bustului erau şi o mamă cu copilul ei? Acum ştiu: este superba ilustrare a ocrotirii lor.
    O altă întrebare pe care mi-o pusesem de fapt fără a căuta raspunsul, deşi nu era atât de greu de găsit, era cine e autorul monumentului cunoscut care se află în curtea castelului Peleș și o reprezintă pe Carmen Sylva, regina Elisabeta, cu lucrul de mână. Am trecut adesea în curtea castelului pe lângă el, l-am admirat, dar în mod inexplicabil nu am căutat să aflu cine realizase în bronz acea splendidă dantelărie, ilustrând dantelăriile pe care le realiza cu mult talent însăşi regina spre sfârşitul vieţii.
    Capăt acum răspuns şi la întrebarea referitoare la autorul bustului din Cişmigiu. Desigur, acelaşi foarte talentat, foarte apreciat şi foarte prolific sculptor Oscar Späthe. Aceleaşi mâini talentate creaseră şi monumentul reginei, şi bustul doamnei ei de onoare.
    Într-o zi prin anii ’90, Nicole mi-a relatat ceea ce povesteşte acum în text: cum, pur şi simplu, statuii îi dispăruse capul. Fusese furat! Precizăm că era vorba de marmură de Carrara, ceea ce nu este nicidecum o scuză, dar este o explicaţie tristă. Apoi, într-o bună zi, bună la propriu, statuia a căpătat din nou un cap. Scrie Nicole: „Are cap... am strigat uimită, emoționată, fericită. Privindu-l de departe, eram convinsă că este bustul inițial. M-am lămurit rapid când ne-am apropiat. Era altul, material diferit, mână diferită. Dar ERA! Așadar, fără a ști cine l-a realizat, îi sunt recunoscătoare autorului (sau autoarei).“
    Deci trec la următoarea mea întrebare (de fapt: următoarele întrebări) la care tare aş dori să capăt răspuns: Cine a realizat sculptura? A fost o acţiune de voluntariat? A fost un proiect în cadrul Universităţii Naţionale de Arte? Oare cum am putea afla răspunsul pentru ca această iniţiativă demnă de toată lauda să şi fie cunoscută? Mă gândesc că l-am putea găsi la Administraţia Lacuri, Parcuri şi Agrement Bucureşti, căci în cadrul misiunii acesteia intră „administrarea eficientă a patrimoniului, îmbinând responsabilitatea de a conserva şi de a îmbogăţi moştenirea naturală şi culturală cu eforturile de a creşte oportunităţile de agrement, educaţie şi recreere“.
    Dar până atunci am şi o ultimă întrebare: Dacă în acel arc peste timp exemplificat atât de grăitor de Nicole şi rudele ei pozate în faţa statuii cu capul vechi sau nou eu nu am poză nici cu mine, nici cu copiii şi nepoţii mei, oare am dreptul şi eu să exclam „Avem statuie!“, incluzându-ne în acest „avem“ şi pe mine cu ai mei descendenţi direcţi? Descendenţi care sunt şi ei rude cu rudele lui Nicole… De sânge, prin alianţă, ce mai contează: rude suntem! Numai autoarea îmi poate răspunde. Până atunci subliniez referitor la autoare că a scris un text cu totul special, că sunt bucuroasă că a scos la lumină acel crâmpei de istorie a familiei şi de fapt a României şi o rog să mai găsească astfel de subiecte atât de interesante printre documentele şi fotografiile de familie din casa ei care este ea însăşi o mărturie vie a trecerii timpului peste generaţii, a acelui „arc peste timp“.
    Şi… voi continua şi eu să salut statuia când trec pe lângă ea în Cişmigiu.

  • Ce bună e o confuzie la casa omului.....
    Carmen Stoianov, 31.07.2024, 09:38

    Draga mea Nicole,
    Nici nu știi ce amintiri mi-ai trezit cu noua ta postare. Și totul a pornit de la titlu.....Amintirea – ca amintirea, dar pe măsură ce citeam îmi dădeam seama că am gândit mereu în ricoșeu; mai aprecis, așa cum spuneai tu atât de adevărat că autosugestia lucrează, tot așa mi-am dat și eu seama cum lucrează ”Măria Sa Confuzia”. Și nu una oarecare, ci una cu peste jumătate de veac de existență (acum te-ai prins de ce am folosit litere capitale, nu?!?)....mai precis, din vremea studenției noastre. Să mă explic. Știam că o statuie – sau, mă rog, un bust – din Cișmigiu are legătură cu familia voastră și cu fapte bune, demne de aducerea aminte a urmașilor. Nu rețin dacă tu mi-ai povestit sau dacă am auzit, întâmplător vreo conversație acasă la voi.....Oricum, subiectul nu fusese aprofundat la data aceea.
    În mintea mea a stăruit povestea auzită și, într-o zi, traversând parcul (știu că e grădină publică  :)) m-am trezit în față cu Maica Smara, drept care am tras confuzia (n-am greșit termenul, e chiar cel dorit!): ”EA TREBUIE SĂ FIE!”, mai ales după ce am citit și ce a făcut.
    Abia azi, după ce am aflat atâtea amănunte din investigația ta – pentru care te felicit și îți mulțumesc – m-am dumirit. Așa că pot spune, cu mâna pe inimă: bună e o confuzie la casa omului, că atunci când se luminează, ai în față nu doar una, ci două clarificări și cel puțin un plus de informație.
    Felicitări pentru tot ceea ce talentul, dragostea de familie, de cei apropiați și intuiția ta îți permit să faci. Pup!



Publicitate

Sus