Remarcând personalitatea acută a celor două deschideri de stagiune din Studioul "Mihail Jora" al Radiodifuziunii, Orchestra Naţională Radio cu Wagner şi Orchestra de Cameră Radio cu Mesia de Handel, ambele în ilustra companie a Corului Academic, am depăşit emoţiile acelor fireşti, dar nedrepte comparaţii cu recent încheiatul Festival "Enescu".
Au fost două concerte unitare, cu succes de public, cu un repertoriu ambiţios şi inteligent complementar programelor din festival. Ne-am aflat în faţa a două opţiuni repertoriale de forţă. Paginile celebre din creaţia lui Wagner (rar abordate într-o astfel de formulă pe scenele noastre de concert) l-au avut la pupitru pe remarcabilul dirijor de operă Alexandru Samoilă care a ştiut să motiveze orchestra şi corul pentru a produce un concert atractiv. Pentru că pentru muzicianul din ansamblu Wagner reprezintă un efort care nu întotdeauna este răsplătit de aplauze pe măsură. Au putut fi ascultate pagini din Tannhauser, Olandezul zburător, Tristan şi Isolda, Maeştrii cântăreţi, Walkyria şi Lohengrin, unul dintre cele mai tulburătoare momente pe care le-am ascultat în versiunea Orchestrei Naţionale Radio fiind Preludiu şi Moartea Isoldei, aportul dirijorul fiind important, dar contribuţia expresivă şi intelectuală a instrumentiştilor fiind esenţială.
Deşi s-a mai cântat la noi, în diferite formule, am ascultat pentru prima dată în sală oratoriul Mesia de Händel cu Horia Andreescu la pupitru. Este vorba despre un remarcabil efort de gândire muzicală, coordonarea a 120 de minute de muzică de o diversitate greu de distins la prima vedere şi identificarea acelui fir roşu care să menţină trează atenţia publicului reprezentând elementul esenţial al concertului, acest efort revenindu-i integral dirijorului. Din fericire, concentrării de care a dat dovadă Orchestra de Cameră Radio i s-a adăugat calitatea cunoscută a Corului Academic Radio, care cunoştea foarte bine partitura şi mai ales culoarea adusă de un cvartet de tineri solişti formaţi la şcoala de canto clujeană - Teodora Gheorghiu, Mihaela Işpan, Tiberius Simu şi Cristian Hodrea - cel care a impresionat în mod deosebit fiind tenorul Tiberius Simu (actualmente solist al Operei din Leipzig), o voce de perspectivă inclusiv în domeniul vocal-simfonic.
Nu voi încheia fără a semnala că recordul stagiunii trecute a Formaţiilor Muzicale Radio, apariţia dirijorului de origine română Christian Badea în deschiderea sezonului Orchestrei Naţionale (care a revenit în România prima dată după 30 de ani) este susţinută în 2007-2008 cu alte trei concerte dirijate de acesta: o seară Prokofiev-Brahms, solistă Mihaela Martin şi un concert cu Damnaţiunea lui Faust de Berlioz, cu o triadă solistică remarcabilă - Ruxandra Donose, Marius Budoiu, Eduard Tumagian -, ambele în luna martie, dar mai întâi, nu mai târziu de vinerea viitoare, un concert ce are în program Simfonia a V-a de Mahler şi Simfonia "Deisis" de Ştefan Niculescu. Şansa de a-l revedea dirijând pe Christian Badea, sau poate de a-l vedea pentru prima oară pentru unii dintre dumneavoastră, nu trebuie ratată