Aflată în juriul presei la Eurovision Young Musicians - 2008, constatam parcurgând programul că toţi concurenţii fac parte din generaţia celor născuţi în anii 1989-1990. Vedeam şi auzeam, aşadar, cum arată tinerii interpreţi de muzică clasică la 18 ani după ce sistemul care guverna inclusiv învăţământul muzical românesc s-a schimbat.
Sau nu s-a schimbat. Unii aşa cred.
Ceea ce este nou, cu siguranţă, este că iată, România a fost invitată să participe la o nouă ediţie a Concursului Internaţional de Interpretare Instrumentală Eurovision Young Musicians - 2008 organizat de European Broadcasting Union (EBU) în cadrul programelor Euroviziunii, având ca parteneri societăţi de radiodifuziune şi televiziune din întreaga Europă. Ca şi la ediţiile precedente, participarea României avea să fie pregătită şi organizată de postul TVR Cultural, împreună cu Studiourilor Teritoriale ale televiziunii publice.
Anul acesta este pentru a patra oară când România este prezentă în competiţia Eurovision pentru tinerii muzicieni, ca urmare a faptului că ediţie după ediţie, concurentul care a reprezentat ţara noastră a avut o valoare şi o imagine în creştere. Începând cu 2002, am fost reprezentaţi la Eurovision de Cristian Andrei Fătu - vioară la Berlin, urmat în 2004 de Octavian Alin Lup - violoncel la Lucerna şi de Alina Elena Bercu - pian la Viena, în 2006.
La actuala preselecţie naţională s-au înscris 30 de concurenţi, un număr record, se pare, din care juriul naţional a ales un număr de 10 finalişti, care s-au întrecut în concursul cu public transmis în direct. A fost un juriu responsabil, cu mai mulţi componenţi (12) decât concurenţii (10), misiunea acestuia nefiind tocmai uşoară (la final diferenţa dintre primii doi clasaţi a fost de doar 4 puncte - de la 386 la 383).
Nu voi aminti aici numele tuturor celor zece concurenţi - patru violonişti (care au câmtat cu toţii Finalul celebrului Concert de Mendelssohn-Bartholdy - idee nu tocmai inspirată pentru o gală televizată), doi violişti (şi ei cu acelaşi concert de Cecil Forsyth, dar alegând două părţi diferite), doi pianişti (în sfârşit cu două concerte diferite de Liszt şi Saint-Saens), un chitarist şi un clarinetist.
Toţi au dovedit că fac parte din elita generaţiei lor şi ne-au creat o senzaţie reconfortantă, ceea ce nu se poate spune despre nefericita evoluţie a Orchestrei « Universitaria » a Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti, dirijată de profesorul Alexandru Ganea, ansamblu care i-a dezavantajat pe majoritatea soliştilor prin acompaniamente destul de imprecise.
Dar să ajungem şi la premianţi. Nedreaptă situaţie existenţa unei singure distincţii oficiale... Pentru consolare, a existat un premiu al presei, care a revenit pianistul Victor Andrei Părău din Timişoara şi un premiu TVR Cultural, oferit celui de-al doilea clasat, clarinetistul originar din Mediaş, Dorinel Puia. Personal cred că juriul ar fi trebuie să aibă curajul ca România să fie reprezentată la finala de la Viena de un clarinetist (deşi pianul şi vioara au avantajele lor). Dacă tot se spune că la astfel de concursuri jocurile « sunt făcute » pe alte criterii decât cele artistice, măcar ieşeam în evidenţă prin oferta timbrală şi personalitatea lui Dorinel Puia, un personaj dăruit cu totul artei sale. L-am întâlnit după concurs pe holurile televiziunii şi l-am felicitat. Era trist şi avea palmele transpirate. Cu siguranţă îşi va urma visul. Probabil undeva în lume.
Cel care ne va reprezenta în 2008 în finala Eurovision Young Musicians este Ştefan Beşan violonist originar din Chişinău, stabilit însă de ceva vreme în România, un tânăr muzician de perspectivă.