15.05.2013
Dilema Veche, ianuarie 2013
Steve Hely
Cum am devenit un romancier celebru
Editura Pandora M, 2012

traducere din limba engleză de Laurenţiu Dulman


Citiţi un fragment din această carte.

*****
Intro

Vrei să fii celebru?
Vrei confort financiar?
Vrei să locuieşti într-o vilă cu vedere la ocean?

Ceea ce vrea Pete Tarslaw e destul de simplu: o cantitate realistă de faimă care să-i deschidă noi oportunităţi sexuale; genul de confort financiar care să-i permită o viaţă de huzur la reşedinţa sa lângă ocean; şi, poate cel mai important, şansa de a-şi umili prietena la nunta acesteia. Întâmplările din Cum am devenit un romancier celebru pendulează între cartierele sărace ale Bostonului şi coridoarele sumbre ale editurilor din Manhattan, între puritatea obscură a atelierelor de scriere creatoare din Montana şi barurile hotelurilor din Sunset Strip, unde căutarea plăcerii este scopul suprem. Povestea de un umor nebun, adeseori negru, a modului în care proiectul de succes al lui Pete, numit Clubul Rămăşitele Tornadei, a devenit romanul cel mai citit, admirat şi hulit din America, despre care se vorbeşte şi se scrie cel mai mult, va schimba tot ceea ce credeţi că ştiţi despre artă, talent, literatură şi celebritate.

Se pare că Pete Tarslaw a găsit soluţia: scrie un bestseller! Din păcate însă, nu există o reţetă infailibilă pentru a fabrica o carte de succes.

Dincolo de ironie şi sarcasm, Steve Hely aduce un omagiu marilor cărţi ale lumii şi literaturii adevărate.

Steve Hely a lucrat ca scenarist pentru câteva show-uri de televiziune celebre din Statele Unite ale Americii. În prezent scrie pentru serialul The Office. Romanul său de debut, Cum am devenit un romancier celebru, apărut în 2009, a câştigat Thurber Prize for American Novel.

"Cel mai bun roman al anului." (Washington Post)

"O carte aproape insuportabil de amuzantă, care radiografiază starea actuală a pieţei editoriale" (The Independent)

"Cum am devenit un romancier celebru este un roman satiric care critică, într-un mod subtil şi plin de umor, aşa-zisele bestselleruri care ne îmbie la tot pasul." (The New York Times)

***

Aş zice că e unul dintre cele mai haioase romane din ce s-a tradus la noi în 2012. Maimuţăreşte literatura "de succes", cu zorzoanele ei stilistice, ciufuleşte aura autorilor de bestseller-uri, dă cu tifla escrocheriilor de imagine la care aceştia apelează pentru a-şi creşte cota. Ziceţi-i parodie, satiră, cum vreţi, dar bucuraţi-vă, înainte de toate, de umorul său exuberant, dispus oricînd să întrerupă şarja ironică a poveştii pentru cele mai neaşteptate ţăcăneli discursive: citate imaginare in extenso, zeci de anecdote colaterale, liste fabuloase cu principii şi strategii pentru o proză de impact, cu versiuni pentru fraza ideală de deschidere a unui roman sau cu "afirmaţii scriitoriceşti" de bon ton într-un interviu...

La început, îl vedem pe Pete Tarslaw - personajul nostru principal, posesor al unei erudiţii "superficiale, dar convingătoare" - visînd să se învîrtă ca un koi într-un acvariu. Acvariul cu crapi koi se află în holul clădirii de birouri unde Pete lucrează (ca scriitor "la negru" de eseuri pentru admiterea în facultate), iar viaţa de huzur a acelor peşti exotici i se pare un model de reuşită. Apoi, un număr de duminică al revistei New York Times şi o emisiune TV despre o celebritate literară a momentului îl fac să-şi dorească realizarea ca scriitor de succes. Pete descoperă că pentru scrierea unui bestseller poate fi suficientă şarlatania abilă, tehnica de scamator, aşa că îşi stabileşte rapid cîteva trucuri de bază, după care se pune pe treabă. Va produce, astfel, o carte plină de fake-uri, pe care comica mecanică a pieţei o va împinge în topul vînzărilor.

Culmea e că toată această parodie a bestseller-urilor, cu care debuta în 2009 americanul Steve Hely, e astăzi ea însăşi un bestseller (în curs de ecranizare, bineînţeles). Ironia cărţii a stîrnit, pare-se, ironia sorţii.
(Claudiu Constantinescu)

0 comentarii

Publicitate

Sus