Dedublarea e sentimentul cu care am încheiat anul cultural 2021. Am vizionat de dincoace de ecran spre 200 de spectacole pentru selecțiile Galei UNITER și FNT, dar am fost prezentă în sala de teatru la mai puțin de 50 (cu tot cu cele câteva festivaluri vizionate fizic în România). Așadar, am văzut mult (nu tot) din ce s-a produs, am socializat minimum cu artiștii, am rămas să meditez în solitudine la semnificația spectacolelor, la felul în care au ajuns ele la mine, fără dialogul direct de după spectacol. De aici s-a născut o stranie senzație de voyeurism - în sensul francez al termenului, de curiozitate, interes - alimentată de izolarea spectatorului privat de respirația sălii, de zumzetul foaierelor, de salutul și cele câteva idei schimbate cu artiștii și colegii de breaslă. Într-o recapitulare sintetică a anului 2021 am parcurs un maraton teatral conjugat la toate formele posibile de vizionare și audiție. (Cât despre cele scrise de mine în 2021, scripta manent. Nu se califică la raportul contribuțiilor imateriale.)
Ianuarie - Victorie în cursa programării la vaccinare, doza 1.
Februarie - Rapel și nota de plată pentru valul din toamna lui 2020 (noi pierderi irecuperabile).
Martie - Festival de radio drama online UKIRDF (Canterbury) din fața laptopului. 8x7 ore de izolare culturală cu căștile pe urechi. (Plus simularea contactului social direct cu satisfacția de a fi comunicat, totuși, online).
Aprilie - Vizionări online pentru Gala UNITER - probă de anduranță în izolarea în fața ecranului.
Mai - Upgrade la stagiul din martie în coordonarea juriului la Grand Prix Maruliç, festivalul de radio drama de la Hvar (Croația) online (cu regretul absenței peisajului marin de la Hvar).
Iunie - Finish-ul semimaratonului de primăvară-vară 2021 cu nominalizările pentru Gala UNITER.
Iulie - Gala UNITER și audiții online pentru preselecția la Grand Prix Nova, festivalul de teatru radiofonic organizat de Radio România (cu izolare autoimpusă).
August - Înapoi la obiceiuri dobândite. Ore și ore de vizionare online pentru selecția FNT (cu scurte evadări în sala de teatru ca substitut al vacanței de vară.)
Septembrie - Festival online Grand Prix Nova (București, Intrarea Difuzorului).
Octombrie - Booster cu recucerirea independenței (de mișcare). Prix Europa (Potsdam) festival de radio drama cu participare fizică. Cu oameni, cu dezbateri, cu energie și entuziasm.
Noiembrie - FNT online (ca soluție de continuitate).
Decembrie - Final de an în sălile de teatru ca membru în juriul festivalului polonez Boska Komedia (Cracovia). O promisiune pentru 2022.
Teatrul mi-a ordonat existența în al doilea an de pandemie, dar m-a și izolat și m-a făcut să resimt fragilitatea condiției de spectator comun, adică a persoanei care vine la teatru și pleacă neștiut, cu revelațiile și dilemele pe care i le-a trezit scena. Și poate așa e normal. Ne vom aminti acele spectacole care au avut forța să se înscrie spontan în memoria noastră ca probă a relevanței lor.
Așteptăm topurile amintirilor voastre din anul 2021 în word, cu diacritice (nu uitați un titlu și o fotografie reprezentativă pentru unul din momentele anului 2021), pe adresa [email protected], până pe 20 februarie 2022. Mai multe detalii despre acest fel de top în invitația de aici. Pe scurt: prima și singura regulă e că nu e nici o regulă, puteți scrie despre tot ce v-a rămas în minte și suflet din 2021. (Redacția LiterNet)