Conceptele arhitecturale și urbanistice au corespondent social și politic.
Ex. Panoptikon (Michel Foucault) un mod de a proiecta spațiul penitenciar controlat, în totalitate, din centru de către un singur supraveghetor. Deținuții se auto-supraveghează. Panoptikon devine o metaforă de înțelegere a spațiului public contemporan, ca spațiu supravegheat permanent de către Putere. Conceptul derivat de aici este cel de spațiu striat, sau cadrilat (Gilles Deleuze / Felix Guattari), cel de teritoriu controlat de putere prin intermediul rețelelor de putere (conducte, electrică, drumuri etc).
City / state (oraș / stat), ca în Grecia antică, orașul-stat este o entitate urbană care, azi, există- independent de teritoriul statului în care se află situat. Conceptul uzual este cel de oraș-global.
Rizom / Fetru (structuri lipsite de ierarhie), concept care explică structuri complexe de tipul creierului uman, sau a internetului, care sunt redundante (întreruperea unei porțiuni din respectiva structură nu înseamnă întreruperea, ci doar încetinirea funcționării acesteia). Orașele-globale sunt rizomatice etc. Concept arhitectural propus de Rem Koolhas: junk space, adică spații organizate între ele fără relații ierarhice / de putere, ex. malls.
Neted-striat se referă la teritoriul controlat sau nu de către relațiile de putere (vezi mai sus). Netedul se referă la absența structurilor / rețelelor, deci sunt locuri / spații neinteresante pentru putere, deci sunt spații de exercitare a libertăților de orice fel, de pildă prin nomadism.
Post Modernism (PoMo)
Final de anii '70 și anii '80, apoi continuată doar de pop culture și decorul spațiilor comerciale.
Atribute (cf. Ihab Hasan): oricare atribut al modernismului cu prefixuri precum non, post sau anti = atribut PoMo. PoMo este anti-modern(ist), anti-elitist, non-abstract etc.
Charles Jencks este comentatorul și istoricul prin excelență al PoMo, creează la fiecare carte clouds (norișori) de mișcări, curente, tendințe, genealogii etc (el a sugerat pluraluri și pentru modernism în Modern Movements in Architecture). Spre pildă, mișcarea maghiară de Arhitectură organică, condusă de Imre Makovecz, foarte prezentă în anii '80 și '90, apoi și în secuime, în Transilvania).
Concepte:
Simulacru. În loc de, ca și când, superficialul în loc de consistență. Fototapetul cu zidărie pe peretele de beton, sau cu peisaj exotic în loc de fereastră. Aparență în loc de esență.
Pop-culture, pop-art = cultură de massă în loc de cultură înaltă, cocacolizarea, macdonaldizarea, californizarea culturii, pătrunderea kitsch-ului în artă, deci dispariția high culture. Vezi arhitecturile de la DisneyLand / World (Charles Moore, Michael Graves), parcurile de distracții etc.
Tradiție: redescoperirea trecutului istoric, dar adeseori cu o versiune de obicei ludică, chiar (auto)ironică.
Joc și auto-ironie, pastișă, citat cu funcție estetică, opera deschisă (Umberto Eco).
A existat și în arhitectura românească, găsiți în această rubrică, în arhiva ei. Atât Ironie în zidărie (aici), capitol apărut în Arhitectura și puterea (Agerfilm, 1992), cât și un mic istoric al arhitecturii postmoderne locale, în aceeași carte, publicată și aici, în serial (primul episod aici).