15.01.2014
Editura Trei
Katherine Crowley, Kathi Elster
Mă exasperează să lucrez cu tine
Cum să scapi din capcanele emoţionale de la serviciu
Editura Trei, 2012

Traducere din limba engleză de Dana Ţabrea


Citiţi un fragment din această carte.

*****
Introducere

Dacă ai început să citeşti această carte, probabil că te calcă pe nervi comportamentul cuiva de la serviciu. Ar putea fi un coleg haotic, un şef insuportabil, un angajat anarhic, un departament de incompetenţi sau un client imposibil. Oricine ar fi, atunci când interacţionezi cu respectivul sau respectivii, te ambalezi. Comportamentul lor te enervează şi îţi strică ziua.

Probabil că ţi-ai imaginat ce frumoasă ar fi viaţa ta dacă ai putea să scapi de ghimpele care te irită la serviciu. Visezi că va veni o zi când fiecare îşi va vedea, pur şi simplu, de treabă, fără incidente neplăcute şi fără să-ţi invadeze spaţiul personal. Nu ai nicio şansă dacă nu încerci să schimbi situaţia.

De fapt, mediul imprevizibil de la locul de muncă se compune din emoţiile celor care interacţionează şi, de cele mai multe ori, se enervează reciproc. Iar acest lucru se întâmplă mai ales atunci când oamenii stau la un loc un timp mai îndelungat, într-un spaţiu restrâns, la care în mod obişnuit ne referim prin sintagma "la birou". Scopul cărţii de faţă este să te înveţe cum să identifici şi să abordezi orice relaţie care te împiedică să-ţi vezi de treabă.

Prezentul volum te va ajuta să scapi din capcanele emoţionale care te pândesc la birou şi-ţi va arăta cum să te descurci cu oamenii cu personalitate dificilă de la serviciu. Fiecare capitol acoperă un anume tip de comportament pasibil să te tulbure la locul de muncă. Fiecare capitol conferă un model de rezolvare a unei situaţii deranjante din punct de vedere emoţional, începând prin a-ţi da seama cum amplifici tu însuţi respectiva situaţie conflictuală şi încheind cu modalităţi concrete, verificate în practică, prin aplicarea cărora ai putea să-ţi schimbi viaţa la serviciu.

Îţi propunem următorul chestionar rapid, ca să te stimulăm să meditezi la situaţiile conflictuale în care chiar tu eşti prins la locul de muncă:

1. Te exasperează cineva la serviciu?
Bifează enunţurile care ţi se potrivesc.
Ai un coleg sau un şef care te calcă pe nervi prin incompetenţa lui?
Ţi s-a întâmplat să nu-ţi poţi face treaba din cauza neglijenţei în serviciu a unui anumit departament?
Te poţi gândi la un coleg, şef sau client care te scoate din sărite?
Ca să faci faţă stresului de la serviciu mănânci sau consumi alcool în exces, te uiţi prea mult la TV sau apelezi la alte substanţe halucinogene?

Dacă ai bifat măcar unul dintre enunţurile de mai sus, înseamnă că trebuie să înveţi cei patru paşi de bază pentru a te elibera. Citeşte neapărat primul capitol, Schimbându-ţi modul de a reacţiona, îţi schimbi viaţa.

2. Eşti prins la serviciu într-o situaţie fără ieşire, care te depăşeşte?
Bifează enunţurile care descriu propria ta experienţă.
Îţi mănâncă cineva timpul prin întârzieri constante la serviciu şi depăşirea frecventă a termenelor finale?
Ai vreun coleg care-ţi invadează spaţiul, făcându-ţi vraişte biroul şi folosindu-ţi lucrurile?
Te simţi vreodată agresat de zgomotul pe care alţi indivizi îl fac în biroul tău?
Te simţi copleşit când cineva vorbeşte prea mult şi îţi spune lucruri care chiar nu te interesează?
Lucrezi cu cineva ale cărui ieşiri nervoase (plânsete, ţipete, urlete) te storc de energie şi te scot din minţi?

Ca să te poţi confrunta cu aceste situaţii incomode, află indicaţiile despre cum să iei distanţă din capitolul Problema graniţelor - cum să te protejezi la serviciu.

3. Bifează enunţurile care descriu cel mai bine rolul pe care îl joci la serviciu.
Omul-pubelă (martirul) - orice proiect sfârşeşte prin a ajunge pe biroul meu.
Eroul local - sunt nevoit să remediez dacă alţii au dat greş.
Omul invizibil - nimeni nu te bagă în seamă şi nu-ţi remarcă meritele.
Oaia neagră (rebelul) - întotdeauna sunt perceput ca o persoană conflictuală chiar şi atunci când am dreptate.
Bufonul - toţi se bazează pe mine când vine vorba să liniştesc apele cu nişte glume.

4. Bifează enunţul care descrie cel mai adecvat cea mai mare problemă cu care te confrunţi la serviciu.
Nu pot spune "nu" nici măcar atunci când mi se pasează sarcinile altcuiva.
Mă simt dator să mă ocup de problemele personale ale altora la serviciu.
Mă ciocnesc frecvent de cei aflaţi în poziţii de autoritate.
Uneori îmi doresc să fiu luat mai în serios de ceilalţi.
Mi-e greu să-mi susţin punctul de vedere la şedinţe.
Simt că realizările mele sunt adeseori ignorate şi nu se ţine seama de ele.

Dacă vrei să afli cum poţi scăpa de rolurile constrângătoare de la serviciu, mergi la capitolul al treilea, Chiar dacă rolul ţi se potriveşte, nu e obligatoriu să-l adopţi.

5. Ai o relaţie la serviciu care a început promiţător, dar s-a transformat în cel mai mare coşmar al tău?

Dacă da, citeşte următoarele enunţuri şi bifează-le pe cele care corespund situaţiei tale.
Repeţi mereu în gând, în timp ce conduci maşina şi în vis, replicile pe care vrei să i le dai acestei persoane.
Te trezeşti vorbindu-le despre relaţia ta prietenilor, rudelor, oricui e dispus să te asculte.
Dacă se preconizează că te vei intersecta cu această persoană, devii neliniştit, îngrijorat şi ai o senzaţie de disconfort.
În urma discuţiilor cu respectiva persoană, te simţi agitat, tensionat, iritat, şifonat, dezumflat, oricum, scos din fire.
Te simţi blocat într-o situaţie fără ieşire.

Ca să ajungi să faci faţă unor asemenea relaţii toxice, du-te la capitolul al patrulea, Ne cunoaştem de undeva? Atracţii fatale la serviciu.

6. Şeful tău este o persoană care...
Nu are niciodată timp să se întâlnească cu tine sau programează întâlniri doar de dragul de a le anula.
Nu-ţi spune niciodată ce aşteptări are, pentru ca apoi să se enerveze că nu le-ai împlinit.
Îţi cere să iei anumite decizii doar ca să aibă ce anula.
Se aşteaptă să-i citeşti gândurile atunci când vine vorba despre schimbarea priorităţilor.

Ca să scapi de asemenea experienţe, mergi la capitolul al cincilea, Management de jos în sus - angajaţii preiau controlul.

7. Dacă eşti manager...
Ţi s-a urât să tot trebuiască să le repeţi subordonaţilor care sunt cerinţele tale?
Ţi-ai dori ca angajaţii tăi să se maturizeze şi să-şi vadă singuri de treabă?
Te simţi jignit dacă un angajat îţi subminează autoritatea?
Crezi că întâlnirile cu angajaţii tăi sunt o pierdere de vreme?

Ca să te iniţiezi în managementul de sus în jos, citeşte capitolul al şaptelea, Managementul de sus în jos - parentajul la firmă.

Cine suntem noi, autorii, şi de ce am scris această carte?

Suntem Katherine Crowley, psihoterapeut cu studii la Harvard, şi Kathi Elster, expert de talie naţională în întreprinderi mici şi mijlocii. Autori consacraţi, profesori universitari, oratori şi consultanţi cu experienţă, suntem îndrumători competenţi în domeniul împlinirii profesionale prin introspecţie şi autocontrol.

Din 1989, am ajutat la reorganizarea a sute de companii, asistând mii de persoane în întreprinderea de a-şi realiza obiectivele de afaceri, prin depăşirea dificultăţilor emoţionale declanşate de lucrul cu ceilalţi. Am dezvoltat o metodă pentru a le face faţă persoanelor dificile şi condiţiilor solicitante de la serviciu. Mă exasperează să lucrez cu tine este rezultatul a douăzeci de ani de cercetare, rodul muncii a doi experţi, unul în psihoterapie şi celălalt în strategia afacerilor.

Fără ca ceilalţi să-şi dea seama, noi suntem un soi de "terapeuţi" ai resurselor umane. Am învăţat că rezolvarea unei probleme în afaceri poate fi uşoară. Creşterea vânzărilor, redactarea unui plan de afaceri, realizarea ambalajului pentru un produs nou - toate acestea sunt obiective relativ uşor de atins. Un efort mai intens, mai solicitant şi mai complex este implicat atunci când se pune problema depistării capcanelor emoţionale în care sunt prinşi managerii şi angajaţii lor, şi a livrării instrumentelor de care au nevoie pentru a ieşi din acestea.

Prin larga noastră experienţă în consilierea patronilor, a managerilor şi a angajaţilor de orice tip, înţelegem un adevăr de bază, căruia rareori i se acordă atenţie: la muncă, a-ţi desfăşura efectiv activitatea nu e până la urmă chiar aşa de complicat. Cei care lansează adevăratele provocări sunt, de fapt, oamenii cu care lucrezi - şefi, colegi, clienţi şi vânzători.

"Îmi place realmente ceea ce fac, dar şeful meu mă calcă pe nervi. În permanenţă îmi găseşte ceva de făcut, pentru ca apoi să mă lase de izbelişte."

"Şeful de birou mă ia tot timpul la întrebări de fiecare dată când îi spun că am nevoie de câte ceva. Cum mai poate lucra cineva în asemenea condiţii?"

"Secretara mea este foarte capabilă, dar ori de câte ori o corectez cu ceva, o ia ca pe un atac personal. Îmi e teamă să-i acord feedback, deoarece se înfurie şi mă respinge."

Acestea sunt reacţii normale, ce se fac frecvent auzite la locul de muncă. Spre deosebire de majoritatea cărţilor despre afaceri, care informează cititorul cum să devină mai productiv prin controlarea condiţiilor exterioare, Mă exasperează să lucrez cu tine se canalizează pe factorul cu cel mai mare impact asupra satisfacţiei obţinute prin muncă - controlarea propriilor stări de spirit.

Capitolul 1 dezvăluie tehnicile esenţiale ale "eliberării". Garantează că dacă îţi poţi schimba modul de reacţie faţă de circumstanţele care îţi creează disconfort la serviciu, îţi poţi schimba viaţa.
Apoi expune cei patru paşi pentru a te elibera: fizic, mental, verbal şi profesional.

Capitolul 2 acoperă "problema graniţelor". Aici identificăm multiplele moduri prin care ceilalţi îţi pot invada spaţiul fizic sau personal la serviciu şi explicităm etapele de parcurs pentru a te proteja de comportamentul lor.

Capitolul 3 indică rolurile constrângătoare în care oamenii alunecă sau sunt prinşi la locul de muncă. Află dacă joci în mod inconştient un rol care te împiedică să-ţi atingi scopurile.

Capitolul 4 prezintă conceptul de "atracţii fatale" - acele relaţii care încep furtunos, dar degenerează în interacţiuni exasperante, în care devii captiv; oricât de mult ai încerca, nu ai cum să câştigi şi, într-un anume sens, nici nu te poţi elibera. În acest capitol, te învăţăm tehnici avansate de eliberare pentru a te ajuta să te descurci în aceste relaţii solicitante de la serviciu.

Capitolul 5 arată angajaţilor cum să preia controlul asupra relaţiilor cu managerii lor, prin managementul de jos în sus, iar capitolul 6 investighează cele mai solicitante tipuri de manager - şefii labili şi dificili.

În capitolul 7 managerii învaţă cum să facă faţă celor mai dificili angajaţi, aplicând pricipiul dovedit al "parentajului la firmă".

În cele din urmă, capitolul 8 îţi oferă ocazia să investighezi, prin exerciţii de autoanaliză, ce tip de mediu de lucru ţi se potriveşte cel mai bine. Îţi vom evalua etica, valorile, modurile de a te comporta la serviciu şi preferinţele privind stilul de viaţă şi le vom compara cu ethosul companiei la care eşti angajat în prezent.

Sperăm că informaţiile din această carte vor aduce o uşurare tuturor celor confruntaţi cu probleme emoţionale la serviciu. Suntem siguri că, dacă vei citi studiile de caz şi vei aplica metodele, viaţa ta la serviciu ţi se va îmbunătăţi. Îţi vei petrece mai puţin timp simţindu-te vinovat, frustrat, dezamăgit sau prins în capcană. Abilităţile tale de comunicare se vor îmbunătăţi şi vei petrece mai puţin timp pentru a-ţi reveni după serviciu, odată ce ai ieşit de la birou.

Mă exasperează să lucrez cu tine trebuie citită ca un ghid şi ca o referinţă. Apelează la ea ori de câte ori ai nevoie - ori de câte ori apare o situaţie dificilă la locul de muncă. Această carte nu-ţi oferă reţete ca să-ţi rezolvi rapid problemele, ci reprezintă un manual de utilizat în viaţa ta profesională.

0 comentarii

Publicitate

Sus