Azi îmi e mai greu să scriu ca în alte zile. Şi nu pentru că aş fi în pană de idei, timp, resurse. Nu pentru că am o problemă cu tastatura, nu pentru că foieşte prea multă lume în jurul meu şi nu mă pot concentra, nu pentru că povestea e prea îmbârligată şi nu ştiu bine de unde să încep. Sinceră să fiu... nu ştiu de ce.
Ştiu cum începe povestea. Am făcut stânga de pe Magheru, am trecut prin Piaţa Amzei şi o ţin tot înainte, spre Calea Victoriei. Şi e tot acolo, imediat după farmacie. Păr încurcat şi murdar, haine cu două numere mai mari, pantofi scâlciaţi şi o figură fără vârstă. Se bâţîie. Ieri am crezut că e mişcarea automată a singurătăţii, un du-te vino static pe care-l vezi des la copiii pe care nu are cine să-i legene. De fapt, cred că mişcarea mi-a prins colţul ochiului. Şi atunci am văzut cele două fire albe, privirea uluit încântată, mâna care desena sunetul în aer... M-am oprit. Mi s-a părut de afiş. De mash. De copertă de revistă. Mi-am scos telefonul şi am tastat rapid: "La Piaţa Amzei e un homeless care asculta ceva la un iPOD."
Ar fi un început splendid de poveste. De unde are iPOD-ul? Ce ascultă? Şi ce-i trece prin minte? Ce-i aduce jucăria asta nouă, lui, care pare să o savureze aşa cum niciunul din utilizatorii pe care-i vezi zilnic, în metrou, în autobuz sau pe stradă nu o face? Cel mai probabil, îi populează singurătatea. I-o umple cu ceva care va fi acolo, cât timp va ţine bateria. După care se va transforma în alt accesoriu complet inutil, pe care-o să-l care cu el, dintr-un cap al oraşului în altul, laolaltă cu toate bulendrele, toate lucrurile colorate, adunate de ici şi de colo, toate sticlele şi ambalajele abandonate lângă vreo pubelă, şapca roz intens, un maldăr de ziare înghesuit în pungi de Cora şi ceea ce pare a fi un ghidon de bicicletă, rătăcit de corpul metalic al Rosinantei din secolul vitezei...
Trec pe lângă el.
Mă duc înapoi în lumea mea de drumuri şi telefoane. Oare ce desena, în aer?... Ce muzică era acolo? Poate că nici nu era o muzică.
Zilele astea citesc Extrem de tare şi incredibil de aproape, de Jonathan Safran Foer. E de împrumut. Funcţionează ca antidot pentru... orice. La fel a fost şi când am citit Totul este iluminat. Atâtea poveşti suprapuse, juxtapuse, atâta polifonie, atâtea râsete care se sparg în sughiţuri niciodată explicite, atâta gravitate jucăuşă, atâta oroare care muşcă din buza unui renghi pezevenghi ultrasupermegaübercomic şi atât de vastă, de plină singurătate mereu umplută şi reumplută şi umplută din nou şi îndesată sufocată anulată de atâţia oameni care-şi amintesc şi trăiesc şi suferă şi se pierd şi sunt singuri. Am citit... citesc cu încântare tâmpă. Citesc şi uit să cobor din autobuz. Lucru care nu mă enervează când îl constat, deşi am întârziat, trebuie să merg pe jos, să alerg adică până povestea mi se zdruncină complet în creieri şi se ghemuieşte acolo, mică, se sfrijeşte cuminte până o să mă întorc la ea.
Eu mă duc înapoi în lumea mea de mail-uri şi documente Word. Repede. Repede repede repede. Am trecut de Amzei. Oare mai era acolo? Dar iPOD-ul mai era? Nu face nimic, am să mă uit după el când mă întorc acasă. O s-o iau tot pe-aici. Numai să-mi aduc aminte.
Prima oară când am citit un articol despre Foer a fost cam acum un an. După care am cumpărat Totul este iluminat. Am făcut-o cadou. I-am pus eticheta de carte bună, că îmi plăcuse articolul, dar n-am citit-o. Nu ştiu de ce nu citesc imediat cărţile despre care aflu că sunt bune, sau, oricum, nu când sunt foarte în vogă. Nu are nicio legătură cu snobismul de a nu fi în mainstream - am depăşit etapa aia... Cred că, pur şi simplu, le descopăr în alt ritm. Al meu, după ce cronicile, bune sau proaste, mi s-au şters din cap. Delete. Create New Folder.
Am luat cartea cu mine în vacanţă. Nu fac asta niciodată. E ciudat, ştiu, dar nu citesc în vacanţă. Eu sunt genul care citeşte în viteză, în trafic, citeşte că trebuie şi citeşte de plăcere, dar citeşte cu toţi neuronii în priză, fără leneveli. Cartea aceea nu m-a lăsat să iau pauză. În vacanţă au mers cu mine Safran şi Brod şi Alex şi Yankel şi Augustine şi minunile ciudăţeniile iscodelile nevinovăţiile vocile grozăviile lor. Poveştile lor. Lipite unele în altele, unele de altele, dând pe-afară şi din nou lipite, lipite bine, cât să rămână şi ceva din capul meu lipit acolo, în uluială.
Merg pe jos. Merg încet. Am un umăr mai sus şi unul mai jos. Şi o geantă grea, care justifică denivelarea. Merg cu Extrem de tare şi incredibil de aproape în geantă, cu singurătatea lui Oskar izbindu-se de pagini, să iasă de-acolo, să plângă după tatăl lui care nu mai e, să plângă în capul meu, să se lipească de restul poveştilor mele şi să mă oprească din râs atunci când râd, pentru că nu sunt obişnuită cu vocea unui copil de 11-12 ani. Acum cartea e închisă, însă. Cuminte. Iar eu merg mai repede. Fără sonor.
Până îl văd din nou, de la distanţă. Îl văd cocoşat peste pungile lui cu noduri şi sfori şi pestilenţe destrămate în aburi destrămaţi în aer destrămat în seară. Mâinile căzute pe lâgă corp. Colţurile gurii nederanjate de zâmbetul ştirb. Ochii goi. Sau trişti. Sau goi. Nu-i văd şi nu vreau să mă autosugestionez. Unghiile murdare degetele cioturoase pantofii scâlciaţi. Şi niciun licăr. Trec searbăd pe lângă el, aşa cum trec pe lângă el toate, fără ecou. O fi goală lumea lui? O fi plină? O fi mereu la fel?
iPod-ul nu mai e.